Elokuva peliyrityksen alkutaipaleesta näyttää miten satunnaisiin hitteihin perustuva koko ala on

Yle näytti äskettäin televisiossa mainion elokuvan, jonka nimi on Dokumenttiprojekti: Swing Game. Elokuva seurasi oikean suomalaisen startup-yrityksen taivalta pelimarkkinoille. Kertomus esitetään kahden päähenkilön, Kotka Games –yhtiön hallituksen puheenjohtajan ja toimitusjohtajan kautta. Molemmat ovat kyynärpäitä myöten mukana päivittäisessä pienen yrityksen työssä pienine onnistumisineen, mutta jatkuvan epävarmuuden kaivertaessa mieltä.

Swing Game -tarinan opetus on: tietokone-, tablet- ja puhelinpelit ovat hitteihin perustuvaa globaalia liiketoimintaa, jossa onnistumisen mahdollisuus on loppujen lopuksi erittäin pieni.
swing game, kotka games
Kotka Gamesin kehittämä Swing Game –peli on, vaikka yrityksen johto ei tästä vertauksesta pidäkään, omaperäinen ja uniikki muunnelma Angry Birds –pelin ideasta. Swing Gamesin pelaajan tehtävänä on saada keinussa heiluva hahmo singahtamaan keinusta sopivasti ilmaan. Pelin helposta alusta huolimatta Swing Game menee Angry Birdsin ohi vaativuudessa monilla henkilöhahmoilla ja ongelmanratkaisua vaativilla tasoilla.

Elokuvassa näytetään yhtiön johdon käynti Lontoossa hakemassa rahoitusta pelille alan tapahtumasta. Mielenkiintoisinta oli seurata, miten suurten pelikustannusyhtiöiden edustajat näkivät Swing Gamen ansaintamallin ja sen mahdollisuudet. Koko pelialan rulettiluonteesta kertoi se, että alan parhaina pidetyt globaalit liiketoimintaosaajat näkivät sekä liiketoimintamallin että mahdollisuudet hyvin eri tavoin ja ristiriitaisesti.

Nämä kansainväliset rahoittajat näkivät pelin ikään kuin yhtenä pelinä muiden joukossa. Vain harva puhelinpeli tuottaa voittoa, mutta kun hitti osuu kohdalle sijoitus kattaa myös epäonnistuneet pelit. Kyse ei ole siitä, onko peli hyvä vai huono – Swing Games on saanut hyvät arvostelut Apple App Storessa, vaan siitä lähteekö maailmanlaajuinen huomioaalto liikkeelle, joka saa ihmiset lataamaan pelin.

Rahoituksen niukkuudesta huolimatta Kotka Games sai Swing Gamesin markkinoille vuoden 2014 puolessa välissä. Peli on alusta lähtien ollut maksullinen. Tällä hetkellä sen hinta 0.99 senttiä.

Elokuvassa näytetään se, miten vaisusti pelin myynti käynnistyi. Ilmeisesti myynti ei ole siitä hurjaan kasvuun lähtenyt, sillä lukuja yhtiö ei kotisivuillaan esittele.

Rahoitusta on kuitenkin löytynyt uudelle pelille P-Rally, joka on saatavilla maaliskuun lopussa 2016. Uuden pelin lähtötilanne on suomalaisnuorison suosima kortteliralli, eli p-ralli. Globaalille markkinalle olisi siis tarkoitus mennä suomalaiseen nuorisokulttuuriin kuuluvalla konseptilla, jota välttämättä ei monessa muussa maassa tunneta lainkaan. Kenties kortteliralli on eksoottinen ilmiö, johon esimerkiksi New Jerseyssä asuva nuori haluaa tutustua, tai hän ei ymmärrä sitä lainkaan eikä jaksa perehtyä mistä siinä on kyse.

Elokuvaa katsoessa herää kysymys miksi yhtiöllä oli valtavasti intoa markkinoida Swing Gamea ja järjestää sille medianäkyvyyttä Suomessa. Tuote on englanninkielinen, markkinat ovat globaalit (vain kansainvälisiltä markkinoilta voi saada riittävän laajan asiakaskunnan kattamaan kehityskulut ja mahdollisesti voittoa), mutta yhtiö markkinoi peliä vahvasti Suomessa, suomalaisille ja suomeksi. Tätä samaa taisi Rovio-yhtiön Peter Vesterbacka ihmetellä elokuvassa, vaikka ei sitä näin suoraan sanonut.

Katso elokuva Swing Game –pelin tekemisen vaiheista tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *