78 kierrosta minuutissa – Pekka Gronow

78 kierrosta minuutissa – Äänilevyn historia 1877–1960

Lataa ja lue e-kirja: 78 kierrosta minuutissa - Äänilevyn historia 1877-1960

Kirjoittaja: Pekka Gronow
Julkaistu: Huhtikuu 2014
Kustantaja: Klaava yhteistyössä Suomen Musiikkiarkiston kanssa
ISBN:
978-952-5901-94-8 (EPUB)
978-952-5901-95-5 (Apple EPUB)
978-952-5901-96-2 (Amazon Kindle)

Kirja on nyt saatavilla Musiikkiarkiston Open Access -sivulla, josta sen voi ladata ja lukea ilmaiseksi.

78 kierrosta minuutissa oli puolen vuosisadan ajan äänilevyjen tavallisin pyörimisnopeus. Tässä formaatissa ilmestyi kaikkiaan ainakin puoli miljoona eri levynimikettä. Enrico Caruson ja muiden kuuluisien oopperalaulajien äänet levisivät maailmalle 78 kierroksen ”savikiekoilla”, kuten myös Benny Goodmanin swing ja Charlie Parkerin vallankumouksellinen bebop.

Tämä teos tarkastelee äänilevyteollisuuden kehitystä vuosina 1877–1960 äänentallennuksen keksimisestä uusien kierrosnopeuksien läpimurtoon. Äänentallennus yleistyi nopeasti 1900-luvun alussa. Ennen ensimmäistä maailmansotaa levyt olivat tuttuja maailman kaikilla mantereilla. Seuraava huippu saavutettiin 1920-luvun lopulla kun koko maailma oli gramofonikuumeen kourissa.

Teoksessa käydään yksityiskohtaisesti läpi äänilevyteollisuuden tärkeimpien levy-yhtiöiden vaiheet, ja esitellään suosituimmat levyt. Se osoittaa miten äänilevyteollisuudesta tuli 1900-luvun musiikkielämän keskeisin vaikuttaja.

Pekka Gronow on yksi maailman johtavia äänilevyhistorian tutkijoita.

Sisällysluettelo

Esipuhe

Maailma vuonna 1900

Fonografin nousu ja tuho
Ensimmäinen fonografi
”Parannettu fonografi”
Ääniteteollisuuden synty
Fonografi Euroopassa
Fonografin häviö

Äänilevyteollisuuden synty
Berlinerin gramofoni
Amerikan äänet: Victor, Columbia ja Edison
Eurooppa alkaa levyttää
Gramophone ja kilpailijat Isossa-Britanniassa
Saksa nousee äänilevyn suurvallaksi
Pathé – markkinajohtaja Ranskassa
Venäjä – äänilevyn suurvalta
Pohjola seuraa mukana

Maailmanlaajuiset markkinat
Alkuvuosien tekniikka
Ohjelmisto – jokaiselle jotakin
Oopperalaulajat tuotannon kärjessä
Populaarimusiikki oli paikallista
Huippuunsa viritetty markkinointi
Maailmansota muuttaa valtasuhteita
Yhteenveto

Maailmansodasta gramofonikuumeeseen
Sota on päättynyt – uusi nousu alkaa
Äänilevyn kulta-aika Yhdysvalloissa
Markkinajohtajat Victor ja Columbia
Uusia kilpailijoita
Euroopan valtiaat
Britanniassa nousukausi
Äänilevykuumetta Saksassa
Muu Eurooppa
Yritteliäs Australia
Äänilevykuume levisi koko maailmaan
Tekniikka ja talous
Vilkas levymyynti
Klassinen ohjelmisto uudistuu
Tanssimusiikki nousee kärkeen
Kansallinen linja populaarimusiikissa
Siirtolaismusiikki ja ”race records”
Äänilevyjen kansainvälinen levikki
Yhteenveto

Musiikkiteollisuus löytää itsensä uudelleen
Lama ja uudet kilpailijat
Levyteollisuuden rakennemuutos
Yhdysvallat nousee jaloilleen
Iso- Britannia elpyy hitaammin
Saksa kieltää juutalaiset levyt
Paikallisten toimijoiden Eurooppa
Neuvostoliitto eristäytyy
Muu maailma
Kolmekymmenluvun ohjelmisto
Populaarimusiikin levytykset
Äänilevyn historia ”löydetään”
Äänilevy ja radio
Äänilevy ja tekijänoikeudet
Yhdysvallat oli poikkeus
Yhteenveto

Äänilevyn uudet markkinat 1945–1960
Äänilevyteollisuus toipuu
Uusi äänitystekniikka
Uudet kierrosluvut ja stereoääni
Äänilevyn liittolaiset
Radion murros
Listojen valta
Yhdysvallat
Valtavirran musiikki
Klassinen musiikki ja jazz
Country and western ja rhythm and blues
Nuorisomusiikin nousu
EMI ja Decca Britannian valtiaat
Saksan talousihme
Uusia eurooppalaisvaikuttajia
Itsenäistä toimintaa Ruotsissa
Neuvostoliitto ja sen vaikutuspiiri
Muu maailma
Ohjelmiston kehitys Euroopassa
Klassisen musiikin kulta-aika
Jazz Euroopassa
Yhteenveto

Äänilevy Suomessa
1920-luku ja gramofonikuume
1930-luvun lama ja toipuminen
Levytukku ja Saaristokauppa
Sotavuodet
Sodan jälkeen ala uudistuu
Yhteenveto

Tallennetun äänen vuosisata
Pitkä kasvu päättyy
Monikansalliset osoittautuivat vahvimmiksi
Ohjelmisto
Uusi vaihe alkaa?

Lähteet
Kirjallisuus
Internet-lähteitä
Aikakauslehtiä
Merkittävimmät levy-yhtiöt ja levymerkit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *