Moni suomalainen kirjailija valittelee miten kirjailija joutuu markkinoimaan paitsi kirjaansa myös itseään julkisuudessa. Tätä saatetaan ajatella nykyajan ilmiöksi. 1900-luvun alusta on kuitenkin säilynyt mainoksia, joissa uuden kirjan ilmestymistä ei mainosteta itse teoksen avulla, vaan nimenomaan kirjailijan avulla.
Esimerkiksi nuori Hemingway esiintyi lehtimainoksessa jo vuonna 1926, jossa kerrottiin hänen ensimmäisen romaaninsa Ja aurinko nousee olevan kaupoissa. Huomiota kiinnittää asioiden tärkeysjärjestys mainoksessa:
1. Kirjailijan kuva
2. Kirjailijan nimi
3. Teoksen nimi
Kustantajat eivät paljoakaan ilmeisen hyväksi havaittua mainosmallia ole muuttaneet. Yksi uusi ominaisuus mainoksiin kuitenkin ilmestyi: ylistävä lausunto tunnetulta henkilöltä. Esimerkiksi vuonna 1955 Francoise Saganin ensimmäisen romaanin Bonjour Tristesse mainos rakennettiin seuraavassa tärkeysjärjestyksessä:
1. Ylistävä lausunto
2. Kirjailijan kuva.
3. Teoksen nimi.
4. Kirjailijan nimi.
Katso muutkin vanhat kirjamainokset Flavorwire-julkaisun sivulta.