Sanomalehdillä ja aikakauslehdillä on meneillään kivulias siirtyminen aikoinaan hyvin tuottaneesta paperilehdestä vielä toistaiseksi niukasti tuottavaan digitaaliseen julkaisuun. Ihmiset kun eivät halua maksaa verkkouutisista, sanotaan. Muutoksen merkkejä on kuitenkin havaittavissa uuden markkinatutkimuksen mukaan, jossa havaittiin lukijoiden halukkuuden maksaa digitaalisista uutisista kasvaneen.
Oletko maksanut digitaalisista uutisista? Prosenttiosuus, joka on maksanut.
BBC:n mukaan Reuters Institute for the Study of Journalism keräsi kyselyssä 11 000 ihmiseltä 9 maasta tietoa heidän digitaalisen median käyttötavoistaan. Erityisesti tutkimus kartoitti ihmisten maksu halukkuutta ilmaisena miellettyyn verkkouutisiin.
Tutkituista maista Britanniassa, Ranskassa, Saksassa ja USA:ssa lukijat maksoivat enemmän verkkouutisista vuonna 2012 kuin edellisenä vuonna. Keskimäärin maksavia lukijoita oli kyselyyn osallistuneista hieman yli 10%.
Suurin uutisista maksavien ryhmä on alle 35 vuotiaat. Sama ryhmä pitää verkkouutisia tärkeimpänä uutislähteenään, toisin kuin heitä vanhemmat ikäluokat, jotka edelleen luottavat televisioon.
Siirtyminen painetusta mediasta sähköiseen mediaan on iso haaste lehtiyhtiöille, mutta ongelmat eivät lopu siihen. Tutkimus nimittäin paljasti, että varsinkin sosiaalisen median kautta löydettyjen uutisten alkuperä voi jäädä lukijoille hämäräksi. Toisin sanoen, isojen mediayhtiöiden suurella rahalla, suurella vaivalla ja pitkän ajan kuluessa luomat brändit, kuten Helsingin Sanomat tai New York Times eivät saa nimeään kuluttajien silmien eteen. Facebookin tai Twitterin kautta jaetut uutiset ja Flipboardin tai Ziten avulla löydetyt artikkelit ovat helposti yhtä ja samaa uutisvirtaa lukijoille.
Prosenttiosuus verkkouutisten lukijoista, jotka eivät huomanneet millä sivustolla olivat.
Noin 30% uutisia verkossa lukevista ihmisistä ei tiennyt mistä uutiset olivat peräisin. Japanissa lähes puolet ihmisistä ei ollut selvillä kenen uutisia luki.