Yhdysvalloissa Central Connecticut State Universityn tutkija John W. Miller on analysoinut jo noin 40 vuotta syitä ja seurauksia lukutaidon ja lukutaidottomuuden kehittymiseen yhteiskunnan tarjoamien mahdollisuuksien kannalta. Kun hän ryhtyi tutkimaan asiaa maailmanlaajuisesti, ja laati tuloksista top 10 listan, paras maa oli Suomi.
Lukemisen kulttuurin maailman 10 kärjessä maat ovat:
1. Suomi
2. Norja
3. Islanti
4. Tanska
5. Ruotsi
6. Sveitsi
7. Yhdysvallat
8. Saksa
9. Latvia
10. Alankomaat
Tutkimuksessa ei siis mitattu prosenttilukua kuinka moni kansalainen kussakin maassa osaa lukea, vaan kansalaisten lukukäyttäytymistä ja sitä tukevia resursseja. Kriteerit, joilla tutkija maita mittasi olivat:
– kirjastojen saatavuus ja kirjavalikoima
– sanomalehtien levikki ja saatavuus internetissä
– koulutusjärjestelmän saamat resurssit
– koulutusjärjestelmän tulokset erityisesti kirjallisten taitojen suhteen
– tietokoneiden lukumäärä kodeissa ja niiden käyttömahdollisuus.
Kaiken kaikkiaan Millerin tarkoituksena oli analysoida 200 maan tiedot, mutta sai lopulta käsiinsä luotettavaa dataa 61 maasta. ”Tarkastelemamme tekijät osoittavat monitahoisen, mutta hienojakoisen kuvan kansakunnan kulttuurisesta elinvoimasta. Tämä paremmuusjärjestys ja lukutaito eri puolilla maailmaa ovat vahvaa näyttöä siitä, että lukutaitoon liittyvä kulttuuri on kriittinen menestystekijä yksilöiden ja kansakuntien kilpaillessa tulevaisuutemme määrittävissä tietotyöhön perustuvissa talouksissa”, Miller summaa lukemisen kulttuurin merkittävyyden.
Euroopan, EU-maiden ja erityisesti Pohjois-Euroopan menestys tässä maailmanmestaruuskilpailussa on vaikuttava suoritus.
Connecticut State Universityn tekemän World’s Most Literate Nations -tutkimuksen löydät täältä.
Takepart uutisoi aiheesta.