Suomalaiset bloggaajat kokevat olevansa mielipidevaikuttajia. Viestintätoimisto Deskin tekemän kyselytutkimuksen mukaan 70% suomalaisten blogien kirjoittajista uskoi muokkaavansa mielipiteitä. Jopa kolmannes bloggaajista uskoi luovansa tai edesauttavansa uusien trendien syntymistä.
Asiaa ei voi kuitata sillä, että nehän ovat vain päiväkirjoja, joita nettihörhöt toisilleen kirjoittelevat, vaan kyseessä on merkittävä osa viestinnän murrosta. Enää ei perinteinen media säätele mielipiteitä päättämällä mikä on sallittua, mikä sivistymätöntä, mikä epädemokraattista, mikä vaarallista Suomen ulkopolitiikalle, vaan keskustelu (kaikessa karuudessaan) käydään julkisilla foorumeilla netissä. Enää ei media kehitä Suomeen uusia trendejä ulkomaisten mallien mukaan, vaan ne syntyvät kulttuurin aluskasvillisuudesta, jos ovat syntyäkseen.
Keitä uudet mielipidevaikuttajat – bloggaajat – sitten tutkimuksen mukaan ovat? Lähes puolet (46%) bloggaajista on iältään 31-40 vuotias. Tasa-arvosta ei ole tietoakaan, sillä 82%bloggaajista on naisia.
Bloggaamisella on tullut tunnetuksi ainakin politiikkaan siirtynyt Jussi Halla-aho. Onko politiikka sitten blogosfäärin valtavirtaa? Ei ole, sillä vain 5% blogeista käsittelee yhteiskuntaa. Suosituimmat blogien aiheet ovat ruoka (28%), muoti (23%) ja sisustaminen (13%). Tämä ehkä selittää bloggaajien vakaata uskoa siihen, että he pystyvät vaikuttamaan lukijoihinsa.
Kun blogien tuotearvioita lukee, on hyvä pitää mielessä, että bloggaaja on saattanut saada kyseisen tuotteen. 30% bloggaajista on saanut tuotteita, josta on sittemmin kirjoittanut. Tämä ei muuta miksikään sitä, että 21% kirjoittista katsoo olevansa journalistiin verrattava tiedonvälittäjä. Kysehän on luottamuksesta. Voin aivan yhtä hyvin luottaa bloggaajan jakamaan informaatioon, jos luotan häneen samalla tavalla kuin johonkin perinteisen median toimittajaan.
Ne, jotka ovat päättäneet blogata näyttävät myös sitoutuvan asiaan. Yli 90% päivittää blogiaan vähintään kerran viikossa. Hommaan käytetään noin tunti päivässä.
Tutkimus ilmestyy aikaan, jolloin ensimmäisiä merkkejä bloggaamisen suosion kasvun hiipumisesta on näkyvissä. Sosiaalisen median palvelut, kuten Facebook ja Twitter ovat vieneet joitakin bloggaajia mukanaan niin totaalisesti, että heillä ei ole jäänyt aikaa kirjoittaa omaa blogia.
Jos seurantatutkimus ilmestyy, toivottavasti saamme vertailua tämän vuoden lukuihin.