Kirjallisuus on tulvillaan tarinoita, elokuvat kertovat tarinoita ja lauluissa esitetään usein lyhyitä tarinoita. Ei siis ihme, että markkinoinnin ammattilaiset ovat jo pitkään luottaneet tarinoiden voimaan esitellessään uusia tuotteita suurelle yleisölle. Minkälainen tarina sitten koukuttaa jo ennestään informaatiotulvassa elävän kansalaisen tehokkaimmin? Tätä on tutkinut Erkki Leppänen uudessa kirjassaan Markkinointi on tarinankerrontaa.
Näin kirjailija kertoo aiheesta:
Kuluttajat hakevat vahvistusta omille uskomuksilleen markkinoijan tarinankerronnasta. Kuluttajan saadessa vastakaikua omille tarinoilleen, todennäköisyys oston toteutumiselle kasvaa. Silloin kuluttaja arvioi tuotteita todennäköisemmin omien ja markkinoinnin tarinoiden kuin tuoteominaisuuksien kautta. Kuluttajan omien tarinoiden ja markkinoijan tarinankerronnan yhdenmukaisuus selittää paljolti kuluttajien ostokäyttäytymistä vapaavalintaisessa kulutuksessa, joka tarkoittaa muiden kuin välttämättömyyshyödykkeiden kysyntää.
Erkki Leppänen tutkii myös ihmisten käyttäytymistä ja uskomuksia:
Parhaista tarinoista ei opita mitään uutta. Parhaat tarinat sopivat kuluttajien vallitseviin uskomuksiin ja antavat heille mahdollisuuden tuntea olonsa turvalliseksi. Tarinalla muistutetaan heitä siitä, kuinka oikeassa he olivat alun alkaenkin.
Kirjassa on tietoa niin markkinoijille kuin muillekin asiasta kiinnostuneille eri ihmisryhmien odotuksista uusien tuotteiden suhteen. Ei ole nimittäin sattumaa, että markkinointikampanjat ja varsinkin sosiaalisessa mediassa levitettävät viraalikampanjat kohdistetaan yhteen tiettyyn ihmisryhmään, jonka tiedetään mielellään levittävän uusia tarinoita.
Markkinointi on tarinankerrontaa on täsmäkirja, jossa käsitellään täsmälleen yksi aihe tiiviissä muodossa. Lisää tietoa kirjasta, ilmaisen näyteluvun lataus ja sen saatavuus verkkokaupoista ovat saatavilla kirjan tietosivulla.