Suomessa kirjamarkkina ei juurikaan ole kasvanut eikä kutistunut, sen verran pieniä muutokset ovat vuoden 2008 jälkeen olleet. Yksittäisen genren vuosimyynti, kuten sarjakuvien ja lasten- ja nuortenkirjojen myynti tosin voi hittituotteiden mukana heilahdella voimakkaasti. Entä e-kirjat? Nehän ovat jo suuressa maailmassa massamarkkinatuotteita. Vuoden 2011 myyntitilastojen mukaan Suomessakin digitaalisten julkaisujen kasvu on sitä luokkaa, että läpimurto on tulossa.
Suomen kustannusyhdistyksen keräämät myyntiluvut tulevat suurilta ja keskisuurilta kustantajilta, joten pienkustantajien laaja kirjo ei tilastossa näy, mutta suuntaa luvut näyttävät. Varsin tasainen on Suomen kirjamarkkinan kehitys ollut vuodesta 2007 vuoteen 2011.
Kuten kirjassa Hyvästi media todetaan, pitkällä aikajänteellä kasvavia mediamarkkinoita ovat televisio ja internet, joten kirja-alalla on syytä pohtia voiko se tyytyä tilanteeseen.
Todellisia trendejä Suomen kirjamarkkinan kehityksestä saamme näkyviin, kun katsomme miten kirjallisuuden lajit ovat kehittyneet edellisen vuoden myyntiin verrattuna: onko tuotekategoria kasvussa vai kutistumassa.
Digitaalisten julkaisujen myynti on ainoa tuotekategoria, joka selkeästi kasvaa vuosi vuodelta. Lisäksi kasvu on kiihtyvää. Sama ilmiö on aiemmin tapahtunut esimerkiksi Pohjois-Amerikan ja Britannian kirjamarkkinoilla, mutta pari vuotta Suomea aikaisemmin.
Vuonna 2011 painettujen kirjojen myynti laski 0,9% edelliseen vuoteen verrattuna, kun digitaalisten julkaisujen myynti kasvoi 29,1%. Digitaalisten tuotteiden kasvu sai koko Suomen kirjamarkkinan plussalle 0,4%.
Suomen kirjamyynnistä 5,8% koostui digitaalisista julkaisuista vuonna 2011. Esimerkiksi Yhdysvaltojen kirjamyynnistä 15% tuli e-kirjoista vuonna 2011.
Kustannusyhdistys laskee digitaalisiin julkaisuihin e-kirjat, äänikirjat ja online-julkaisut. Vuoden 2011 ja muutaman aikaisemman vuoden kirjamyyntitilastot löytyvät Kustannusyhdistyksen sivulta.