Yhdysvalloissa markkinatutkimusyhtiö Bowker on jo muutaman vuoden säännöllisesti seurannut USA:n e-kirjamarkkinan kehitystä ja kuluttajakäyttäytymistä. Suomi ei ole USA, mutta lähes kaikki samat mediaan ja tietotekniikkaan liittyvät sovellukset ovat meillekin tulleet jonkin ajan kuluttua. USA:n sähköisten kirjojen markkina ylitti kriittisen kynnyksen vuosien 2009 ja 2012 välisenä aikana. Vuonna 2009 e-kirjojen markkinaosuus oli 2%, kun vuoden 2012 syksyllä se oli 23% kappalemääräisestä myynnistä.
Massamarkkina oli syntynyt. Aloin penkoa tuoreita tilastoja luettuani Uuden Suomen uutisen Suomen e-kirjamarkkinan tilasta (kiitos vinkistä J.P). Erityisen mielenkiintoinen oli uutisesta käyty keskustelu, jossa kustantaja Niklas Herliniä ei moni keskustelija halunnut millään uskoa. Herlin kertoi Suomen e-kirjamarkkinan takapajuisuuden johtuvan ennen kaikkea heikosta jakelujärjestelmästä. Toisin sanoen, Suomessa ei ole Amazonin kaltaista toimijaa, joka palvelisi lukijoita niin hyvin, että he mielellään ostaisivat enemmän kirjoja kuin aiemmin.
Niklas Herlin on johtopäätöksessään oikeassa. Seuraavassa muutama tiedonjyvänen samaisen Bowker Market Researchin tuoreesta markkinakatsauksesta.
– 30% kaikesta USAn kirjamyynnistä (sekä p- että e-kirjat) kulkee Amazonin kautta
– vuonna 2011 Amazonin osuus sähköisten kirjojen myynnistä oli 44%.
– vuonna 2012 Amazonin osuus sähköisten kirjojen myynnistä oli 39%.
Amazon käytännössä loi e-kirjojen markkinat englanninkielisiin maihin hyvin toimivalla kokonaisjärjestelmällään. Amazonin markkinaosuus laskee, koska kilpailijat ovat ehtineet mukaan. Apple iBooks on jo hyvin toimiva jakelujärjestelmä ja Kobo selvästikin on rakentamassa sellaista.
Tämä ei koske vain e-kirjoja, vaan kaikkia digitaalisia sisältötuotteita – musiikkia, elokuvia, tv-sarjoja: sisältöjen jakelu on vahvasti luisumassa kansainvälisten suurten toimijoiden käsiin. Suomi pienenä markkinana ei vielä kaikkien megaluokan toimijoiden listalla ole, mutta Netflix, Spotify ja iBooks ovat jo täällä. Omituisinta on, että yksikään kotimainen toimija tyhjiötä ei ole e-kirjojen kohdalla täyttänyt.