Painettujen kirjojen myynti on Suomessa ollut alamäessä useita vuosia. Myynnin lasku ei ole dramaattinen vuositasolla, mutta viiden vuoden jaksoa tarkasteltaessa heikkohermoista tarkkailijaa voi hieman kauhistuttaa nykymuotoisen kirjaliiketoiminnan tulevaisuus Suomessa. Viidessä vuodessa (2011-2015) painettujen kirjojen kokonaismyynti kustantajilta jakelijoille on laskenut lähes viidenneksen: 18.2 prosenttia.
Suomen Kustannusyhdistys julkaisee vuosittain tilastot kustantajien jakelijoilleen myymien kirjojen kappale- ja euromääristä. Kustannusyhdistys tilastoi vain jäsentensä myynnin, ja yhdistyksen jäseniä ovat lähinnä suuret kustantajat.
Vuonna 2011 kotimaisten suurten kustantajien painettuja kirjoja myytiin noin 276 miljoonan euron arvosta, mutta vuonna 2015 enää 212 miljoonan euron edestä. Kirjallisuuslajeista suurin häviäjä parin viime vuoden aikana on ollut kaunokirjallisuus. Tietokirjallisuus ja lasten- ja nuortenkirjallisuus ovat kokeneet kovia vuosia, mutta nyt niiden myynti on stabiloitunut.
Suomen kirjamyynnin kehitys on median murroksen aikakaudella ollut ja on edelleen erilainen kuin esimerkiksi englanninkielisen markkinan kehitys. Englanninkielisissä suurissa maissa Yhdysvalloissa ja Britanniassa e-kirjojen myynti lähti voimakkaaseen kasvuun noin viisi-kuusi vuotta sitten. Kasvu oli niin voimakasta, että se nosti koko alan myynnin nousuun huolimatta niissäkin maissa laskevasta painettujen kirjojen menekistä.
Sähköisen kirjallisuuden rivakka alkukasvu on jo näissä maissa ohi, ja nyt niissä kiistellään siitä laskeeko vai kasvaako digitaalisten tuotteiden myynti. Kiistan aiheuttaa sama tilastointimalli kuin Suomessakin: suuret kustantajat tilastoivat kattavasti oman myyntinsä, mutta valtavaa määrää pienkustantajia ja omakustantajia ei näissä tilastoissa näy. Suurten kustantajien e-kirjojen myynti on hieman laskenut saavutettuaan noin 25-30% tason kokonaismyynnistä. Tämä ei ole kuitenkaan koko totuus, ja esimerkiksi Amazonin myydyimpien e-kirjojen listojen seuraajat väittävät, että suuri osa sähköisten tuotteiden myynnistä on nimenomaan pienten toimijoiden tuotteita, ja e-kirjojen myynti olisi itse asiassa edelleen kasvussa.
Suomessa sen sijaan sähköinen kirjallisuus odottaa edelleen läpimurtoa massamarkkinoiden tuotteeksi, eikä myynnin reipaskaan kasvu vielä riitä paikkaamaan koko kirja-alan alamäkeä. Kustannusyhdistyksen tilastot tosin kertovat hyvästä digitaalisten tuotteiden kasvusta kauno-, tieto- ja oppikirjoissa, mutta osuus kokonaisuudesta on edelleen vaatimatonta. Vuonna 2015 suuret kustantajat myivät Suomessa jakelijoilleen sähköisiä julkaisuja (luku sisältää muitakin tuotteita kuin ladattavia e-kirjoja) 19.5 miljoonan euron arvosta.