Yllättävä tutkimustulos: musiikintekijöiden ansiot ovat kasvaneet 2000-luvulla

Yli 10 vuotta sitten Napster räjäytti vanhan median markkinat ja aloitti peruuttamattoman siirtymän digitaaliseen tuotteiden jakeluun. Siitä lähtien on ihmetelty miten kukaan musiikintekijä tai sen rahoittaja voi selvitä villinä rehoittavasta teosten latailusta voitolle. Äänekkäimpiä valittajia ovat olleet suuret levy-yhtiöt, joiden myynti onkin kääntynyt laskuun. Yhtiöt ovat olleet jopa niin huolissaan, että ovat uskoneet kaikkien muidenkin osapuolten kärsivän. Väärin. Uusi tutkimus osoittaa, että muut musiikkibusineksen osapuolet ovatkin plussan puolella digitaalisessa maailmassa.

Abba

Tukholman Kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun (Kungliga tekniska högskolan, KTH) tutkijat ovat kartoittaneet Ruotsin musiikkibusineksen rahavirrat vuodesta 2000 lähtien. Tutkimuksen lopputulos voi yllättää. Artistit tienaavat nyt paremmin kuin koskaan. Se ei liene yllätys, että levy-yhtiöiden liiketoiminta puolestaan on vaikeuksissa.

Tulojen uusjako ei suinkaan johdu levy-yhtiöiden entistä löyhäkätisemmistä royaltyprosenteista artisteille (pikemminkin päinvastoin, kuten eräs amerikkalainen muusikko sai karvaasti kokea), vaan siitä että artistit saavat yhä enemmän tuloja muusta kuin musiikin julkaisusta. Artistien tulot ovat kasvaneet kovalla työllä – keikkailemalla.

Tukholman teknillisen korkeakoulun tutkimuksen toinen tekijä Daniel Johansson on laskenut esiintyvien taiteilijoiden kokonaisansioiden kasvaneen 35 prosenttia vuodesta 2000 vuoteen 2008. Se on hyvä saaavutus kun muistetaan miten maailmaan on kasvanut on jo pari sukupolvea nuoria jotka lataavat musiikin sieltä mistä sen helpoiten saavat. Sehän on yleensä vertaisverkko, jossa ei kysellä turhia eikä vinguteta visaa.

Johansson tarkentaa, että tulot artistien kesken eivät jakaudu tasan, vaan pikemminkin erot kasvavat. Vähän esiintyvillä musiikintekijöillä voi olla vaikeuksia, kun taas paljon keikkailevilla bändeillä ja suurilla nimillä, joilla on vetovoimaa täyttää suuria saleja, on hyvät mahdollisuudet kasvattaa tulojaan.

Koko ruotsalaisen musiikkibusineksen – levy-yhtiöiden, elävän musiikin ja teosten oikeuksien haltijoiden – yhteenlasketun liikevaihdon tutkijat laskivat pysyneen tasaisena koko vuosikymmenen ajan. He laskivat vuosittaisen liikevaihdon olevan noin 3.5 miljardia kruunua. Levy-yhtiöt ovat 2000-luvun aikana menettäneet puolet liikevaihdostaan, joten kasvu on ollut voimakasta erityisesti elävän musiikin puolella.

Tämä raportti pitäisi näyttää myös Magnus Ugglalle, joka kypsyi digitaaliseen musiikinjakeluun saatuaan ensimmäisen royaltyraportin hänen musiikkinsa Spotify-soitoista. Herra Uggla on tehnyt jo hienon uran, joten toivottavasti rahapula ei pakota häntä tien päälle, vaan mahdollisuus kohdata faninsa.

Categories Yleinen