E-lukijat muuttavat lukutottumuksia

Sähköinen lukulaite on kuin kirjasto pienoiskoossa.

Älypuhelimet ja tabletit ovat vuosien saatossa totuttaneet kuluttajat etsimään tietoa liikkeellä ollessaan ja samalla lukemaan. Uutiset, artikkelit ja blogit luetaan silloin kun siihen löytyy sopiva hetki. Paikka lukemiseen voi yhtä hyvin olla kotisohva, bussipysäkki tai hiekkaranta lomakohteessa. Tavallisilla mobiililaitteilla kirjojen lukeminen kuluttaa kuitenkin akkua, sillä näyttö on varsinkin ulkona ollessa pidettävä kirkkaalla.
Kindle-lukulaite kahvipöydässä

Kotikirjasto halutaan kuitenkin pitää mukana menossa ja samaa sisällön yltäkylläisyyttä, johon Internetissä on totuttu, kaivataan myös kirjoihin. Näille kasvaville markkinoille ovat e-lukijat iskeneet pysyvästi. Näistä menestynein on vuonna 2007 lanseerattu Amazon Kindle, jolla on kymmeniä miljoonia käyttäjiä maailmassa. Laite pyrkii jäljittelemään aidon paperin ja musteen olemusta tätä varten erityisesti kehitetyn näytön avulla, jonka energiankulutus on pyritty minimoimaan.

Amazon maailman suurimpana verkkokauppana tarjoaa miljoonia nimikkeitä luettavaksi, jotka voi kätevästi ostaa suoraan Kindle-laitteesta ja tallettaa sinne myöhempää lukemista varten. Laitteilla voi selata lisäksi muita dokumentteja. Kattavat tilastot, kirja-arvostelut ja taustatiedot motivoivat lukemaan aivan uudella tavalla. Kirjat voi jaotella esimerkiksi kaikkien lukuharrastajien keskimääräisen lukuajan mukaan, johon omaa edistymistä voi verrata. Monet e-lukijoiden käyttäjät ovatkin huomanneet lukevansa nopeammin ja enemmän paperikirjoihin verrattuna.

Digitaaliset kirjat ja lehdet kätevästi mukana matkassa

Painetut kirjat vievät tilaa ja ovat painavia, joten niitä ei kovin montaa pysty kuljettamaan mukana. Usein matkaavat perinteisten kirjojen ystävät joutuvat puntaroimaan aina saman kysymyksen edessä: “Mitkä kirjat otan mukaan lukemattomien joukosta?” Matkalaukkujen painorajat ja käsimatkatavaroiden rajoitukset tulevat nopeasti vastaan.

Digitaalinen lukija on tätä vastoin kevyt ja sen kautta pääsee käsiksi tuhansiin kirjoihin ja lehtiin. Madaltunut kynnys ostaa uutta lukemista muutamalla klikkauksella on ollut tärkeä tekijä e-kirjojen suosion kasvuun. Nykyään monet teokset julkaistaan vain digitaalisesti pienten kustannusten vuoksi, ja paperinen versio saatetaan painaa vain tilauksesta tai jos tähän on muutoin tarpeeksi kysyntää.

Moderni matkailija varaa liput netissä, etsii nähtävyydet Yelpistä arvostelujen perusteella, tilaa taksin Uberilla ja selaa Googlen karttaa kännykän ruudulta kohteessa ollessaan. Mobiililaitteiden yleistymisen myötä tähän liittyvä teknologia ja sovellukset ovat muuttaneet matkailutapoja pysyvästi, ja uudet tavat kuluttaa sisältöä tulevat edelleen muuttamaan elämää. Lomamatkalla on toki miellyttävää lukea paperista kirjaa tai lehteä riippukeinussa köllötellen, mutta kevyt mobiililaite – ja samalla koko kotikirjasto – kulkee näin paljon kätevämmin matkassa.

Perinteinen paperikirja sinnittelee e-lukijoiden rinnalla

E-kirjojen myynti Kindle-lukulaitteen julkaisun jälkeisinä vuosina oli pelkkää kasvujuhlaa. Vastaavaa suosiota ei ole sitten Applen iPhonen jälkeen nähty. Digitaalisten kirjojen menestyksekästä myyntikäyrää selittävät osaltaan uutuudenviehätys ja toisaalta sosiaalinen media, jonka kautta suositut ilmiöt leviävät nopeasti massojen tietoisuuteen.

Myös Suomessa e-kirjojen myynti on lähtenyt kasvuun. Kirjastot ovat tuoneet e-lukijat kenen tahansa lainattavaksi ja näin tutustuttaneet suomalaiset kuluttajat teknologiaan vaivihkaa. Monet harkitsevat nyt oman lukulaitteen ostoa. Perinteisiä kirjoja ja lehtiä on Suomessa aina luettu paljon, ja luetaan jatkossakin. Sähköiset kirjat ovat nousseet niiden rinnalle käteväksi vaihtoehdoksi täydentämään lukukokemusta.

Painettujen kirjojen lukeminen julkisesti on tullut osaksi ihmisten tapaa viestittää omaa statustaan tai kiinnostuksen kohteitaan. Paperikirjat tekevät uutta tulemistaan myös pienten julkaisijoiden voimin, uutena ilmiönä sellaisten YouTube-tähtien, kuten PewDiePien, Shane Dawsonin ja Kristina Webbin vanavedessä. Nuori sukupolvi, muuten lähes pelkästään digitaalisen sisällön kuluttajina, ostaa mielellään myös jotain konkreettista itselleen tärkeäksi kokemaltaan idolilta.