Kirjoihin perustuvien pelien, elokuvien ja TV-sarjojen suosio on vankkaa

Elokuvat, televisiosarjat ja pelit tarjoavat kaikki todella voimakkaita elämyksiä, jotka kuljettavat meidät kaukaisiin paikkoihin ja mahdollistavat astumisen kuvitteellisiin maailmoihin. Ei kuitenkaan ole kovinkaan kauaa siitä kun viihdeteknologian sijaan todellisuutta saattoi paeta vain kirjoja lukemalla. Kirjat ovat edelleen valtavan suosittua ajanviihdettä, mutta nyt raja kirjallisuuden ja viihdeteknologian rajalla muuttuu jatkuvasti yhä häilyvämmäksi. Moni yllättyy oivaltaessaan, kuinka monet suosikkielokuvat, -televisiosarjat ja pelit ovat joko suoraan tai epäsuoraan saaneet vaikutteita kirjallisuudesta.

Esimerkkejä kirjallisuuden vaikutuksesta muuhun mediaan

Kirjoihin perustuvia elokuvia on olemassa valtava määrä ja voidaankin otaksua, että melkein joka toinen elokuva perustuu johonkin kirjaan. Esimerkiksi Tolkienin Taru Sormusten Herrasta on kirjasarja, josta tehty elokuvatrilogia nousi huippusuosioon ja jota moni pitää vielä tänäkin päivänä eräänä kaikkien aikojen onnistuneimmista kirjasta toteutetusta elokuvasta. Toinen vastaavanlainen hitti on Harry Potter -elokuvasarja.

Kysymykseen siitä, kannattaako kirja lukea ennen kuin elokuvaa menee katsomaan, ei ole yksiselitteistä vastausta. Joidenkin mielestä on parempi pystyä itse kuvittelemaan tapahtumat mielessään kirjaa lukemalla ennen kuin elokuvan antaa vaikuttaa mielikuviinsa. Jotkut puolestaan kokevat, että kirja saa uusia ulottuvuuksia sitten kun sitä ennen on käynyt katsomassa elokuvan. Yksi mielenkiintoisimmista asioista onkin se, kuinka pitkälle omat kuvitelmat vastaavat elokuvantekijöiden mielikuvia kirjan tapahtumista ja hahmoista.

Pelimaailmasta löytyy useita esimerkkejä peleistä, joihin on lainattu voimakkaasti elementtejä kirjallisuudesta. Yksi esimerkki tästä on Assassin’sCreed. Pelin tuottaja Jade Raymondin mukaan ensimmäisen Assassin’s Creedin inspiraation lähteenä toimi vuonna 1938 ilmestynyt Vladimir Bartolin romaani nimeltä Alamut. Kirjan tapahtumat sijoittuvat Alamut-nimiseen persialaiseen linnoitukseen, joka sijaitsee noin sadan kilometrin päässä nykyisestä Teheranista.

Historiallisia faktoja tähän linnoitukseen liittyen käytettiin kirjan lisäksi myös Assassin’s Creed -pelin maailmassa. Toinen esimerkki kirjallisuuden käyttämisestä peleissä löytyy nettikasinoilta, joilla on niin ikään runsain mitoin kirjoihin tavalla tai toisella liittyviä slotteja. Moni nettikasino tarjoaa esimerkiksi IGT:n Sherlock Holmes: A Game of Shadowsin. Kyseessä on suosittu slotti, jossa seikkailee – kukapa muukaan – kuin etsivä Sherlock Holmes itse.

Myös monista televisiosarjoista löytyy esimerkkejä kirjallisuuden hyödyntämisestä. Monikaan ei esimerkiksi tiedä, että Netflixin megasuosittu poliittinen draamasarja House of Cards on itse asiassa sovitettu BBC:n sarjasta, jonka tapahtumat puolestaan ovat lähes suoraan lainattuja saman nimisestä kirjasta, jonka on kirjoittanut Michael Dobbs.

Toinen suosittu sarja Bones, pohjautuu myös kirjaan. Kathy Reichsin Temperance Brennan –kirjasarjaa kirjoitetaan edelleen. Tällä hetkellä sarjassa on meneillään 18. kirja, joten myös televisiosarjaan riittää materiaalia yllin kyllin.

koira kirjan päällä. kuva: ComfreakKuva: Comfreak.

Kirjoihin pohjautuvat sovitukset avaavat silmämme uusille näkökulmille

Jokaisella meistä on omanlaisensa tapa katsoa ympärillämme olevaa maailmaa ja myös tulkita lukemiamme kirjoja. Tämän vuoksi onkin todella mieltä avartava kokemus nähdä elokuva, joka herättää uusia ajatuksia myös lähtökohtana olleesta kirjasta. Juuri tämän vuoksi kirjoihin perustuvat elokuvat ovat niin suosittuja.

Samanlainen elämys on koettavissa myös televisiosarjojen ja pelien kanssa. Itse on helppo muodostaa omassa päässään joku käsitys siitä, miltä joku hahmo näyttää tai miltä kirjassa kuvatut maisemat näyttävät. Kun ne sitten toteutetaan esimerkiksi valkokankaalla, herättää se monenlaisia reaktioita. Ei olekaan ihme, että kirjoihin pohjautuvista elokuvista ja niiden toteutuksesta keskustellaan usein todella intohimoiseen sävyyn. Jollekin elokuva saattaa olla täydellinen vastakohta sille, millaiseksi sen on omassa päässään kuvitellut, kun taas toinen on nähnyt sen juuri samalla tavalla.