Musiikin liiketoiminta on vahvassa kasvussa tallennemyynnin aallonpohjasta

Säveltäjät, muusikot, sanoittajat ja levy-yhtiöt voivat hengittää hieman vapaammin kuin muutama vuosi sitten, sillä tulot heidän äänitallenteina markkinoimistaan tuotteista ovat voimakkaassa kasvussa. Vuonna 2018 maailmanlaajuinen äänitemyynti kasvoi peräti 9,7 prosenttia IFPI:n mukaan. Myynti on noussut jo neljä vuotta peräkkäin.
IFPI, äänitallenteiden myynnin kehitys. kaavio QuartzKaavio Quatrz.

IFPI on maailmanlaajuinen organisaatio, johon kuuluu 1300 levy-yhtiötä. 2000-luvun alussa MP3-tiedostoiksi pakattu digitaalinen musiikki levisi villisti verkossa, romahduttaen artistien ja levy-yhtiöiden talouden. Apple iTunes oli ensimmäisten joukossa tarjoamassa digitaalisia latauksia, joista myös tekijät saivat oman osansa, mutta sen jälkeisestä kehityksestä huolimatta musiikkiala on edelleen kaukana 1990-luvun liikevaihdosta.

Tuore IFPI:n tilastoa tutkimalla ala kuitenkin näyttäisi löytäneen äänitallenteiden myynnin pelastavan mallin: suoratoistopalvelut.

Tärkeimmät luvut vuoden 2018 maailmanlaajuisen musiikin äänitemyynnin tilastosta:

– Myynti yhteensä 19,1 miljardia dollaria.
– Äänitemyynti kasvoi 9,7% edellisestä vuodesta.
– Suoratoiston osuus on 46,8% kaikesta äänitemyynnistä.
– Maksullisista suoratoistopalveluista kertynyt tulo kasvoi 32,9%.
– Fyysiset tallenteiden myynti laski 10,1%, vaikka vinyylilevyjen uusi tuleminen etenee edelleen jo 13. vuotta peräkkäin (kasvua 6%).
– Ladattavien digitaalisten äänitteiden myynti laski 21,2%.

Suoratoistosta saatavat tulot ovat jo lähes puolet kaikesta äänitemyynnistä. Osa tulosta tulee mainoksista, osan maksavat kuuntelijat. Spotify sai alussa paljon kritiikkiä artisteilta, jotka ihmettelivät muutaman sentin suuruisia tuloja tekijänoikeuksistaan, mutta vuosien kuluessa suoratoistopalvelu on onnistunut saamaan maksavia asiakkaita mainosten lisäksi, ja tekijöille on enemmän jaettavaa. Samalla Spotify on saanut kilpailijoita, joten tarjontaa on.

Seuraavatko e-kirjat digitaalisen musiikin kehityspolkua?

Kuuntelin ensimmäisen äänikirjani autossa c-kasetilta. Olimme niin kaukana ihmisasutuksesta, että edes radioasemat eivät kantaneet tielle asti. Syrjäisen huoltoaseman rajallisesta valikoimasta löytyi yksi kelvollinen kirja, jota kuunnellessa matka taittui.

CD-levyt olivat seuraava tallenne, joita muutamat kirjojen ystävät ostivat kuunnellakseen tarinoita, mutta vasta digitaaliset äänikirjat avasivat markkinat aivan uudella tavalla. Nyt joka puolella maailmaa kirja-alan ihmiset ihmettelevät äänikirjojen suosion voimakasta kasvua, joka näkyy myös liikevaihtona.

Äänikirjoille suoratoisto sopii hyvin, varsinkin kun yleensä palvelut tarjoavat myös latausmahdollisuutta matkan tai mökkireissun varalta. Äänikirjapalvelut Storytel, Bookbeat ja Nextory ovat kasvaneet huomattavan nopeasti ja laajentaneet toimintaansa myös Ruotsin ulkopuolelle, Suomi mukaan lukien.

Englanninkielisistä palveluista esimerkiksi Scribd tarjoaa varsin laajan valikoiman e-kirjoja, äänikirjoja, ja lehtiä.

Digitaalinen kirja-ala on nopeasti omaksunut uusia toimintamalleja, jotka toimivat muissa medioissa. Kuukausimaksua vastaan luettavat ja kuunneltavat kirjat ovat saavuttaneet jatkuvasti enemmän asiakkaita. Paria tällaista palvelua käyttäneenä huomasin miten tärkeää on mahdollisuus ladata mieluisa kirja omalle laitteelle, mutta nimenomaan siten, että kirjasta voi nauttia myös sen jälkeen jos palvelun käytön lopettaa. Tämä ominaisuus saattaa maksaa hieman lisää, mutta on sen arvoinen.