Maailma ei muutu jos sosiaalinen media on yhdelle myyntikanava, toiselle markkinointiase

Sen lisäksi, että sosiaalinen media on mainio väline pitää yhteyttä tuttuihin ja löytää uusia tuttavia, se on myyntimiehelle mahdollisuus kaupata tuotteitaan uudella tavalla ja markkinoijalle mahdollisuus kuunnella asiakkaita ja keskustella heidän kanssaan vapaamuotoisemmin ja julkisemmin.

Näin kiteytyi Suomen sosiaalisen median aktiivisten toimijoiden Sometime 2010-tapahtuman anti itselleni. Kokonaan vapaaehtoisvoimin järjestetty tapahtuma oli hieno näyttö siitä, miten uusia asioita saadaan innolla ja päättäväisyydellä aikaiseksi.

Vilkkaan verkostoitumisen lisäksi reipasta meininkiä oli tarjolla Pecha Kucha-puhujien esityksissä. Heillä oli vain reilut kuusi minuuttia aikaa esittää asiansa, joten turhia jaarituksia ei kuultu. Tässä kuvia puhujista:

Sosiaalisen median vaikutus ulottuu muihinkin asioihin kuin vain yhteydenpitoon tuttavien kanssa tai myyntiin ja markkinointiin. Esimerkiksi uuttaa oopperaa voi tehdä sosiaalisen median keinoin, kuten Savonlinnan Oopperajuhlien Opera by You 2012-projektissa. Iron Sky-elokuvantekijät ovat luomassa täyspitkää elokuvaa netissä faniyhteisön auttamana, ja monelle ovat tuttuja YouTuben sytyttämät tähdet kuten Susan Boyle ja Lin Yu-Chun.

Kulttuurin lisäksi perinteinen media on keskellä muutosta. Ihmiset löytävät uutisensa, musiikkinsa, TV-ohjelmansa ja kirjansa yhä useammin sosiaalisen median verkostojen avulla. Enää pelkkä yksittäinen Hesarin kriitikko ei määrittele mikä on nautittava elämys, vaan kaikki aktiiviset ihmiset pääsevät netissä sanomaan oman sanansa asiasta kuin asiasta.

Jos Sometime 2010-tapahtuma saa jatkoa, on todennäköistä että siellä seuraavalla kerralla puhutaan enemmän myös yhteiskunnasta ja demokratiasta. Ainakin yksi politiikko kävi jo esittelemässä itsensä 22.5.2010 pidetyssä ensimmäisessä Sometime-tilaisuudessa.