Joko Yhdysvallat on toipumassa talouslamasta, valtaisa lukuinnostus on vallannut jenkit, tai kumpikin tekijä on vaikuttanut suotuisasti kirjojen myyntiin.
Kovakantisten kirjojen myynti kasvoi Yhdysvalloissa vuoden 2010 alusta toukokuuhun vaatimattomat 3.7 prosenttia, mutta pokkareita ostettiin 23.5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.
Lastenkirjaosastolla ei käynyt kuhina, koska kovakantisten kirjojen myynti laski peräti 35.2 prosenttia ja pokkareiden laski 8.5 prosenttia.
E-kirjojen myynti sen sijaan kasvaa Yhdysvalloissa nettiajan tahtiin, 251.9 prosenttia verrattuna edellisvuoteen.
Syitä e-kirjojen suosion kasvuun ovat ainakin Amazon.com ja Barnes&Noble nettikaupat, joilla on valtava valikoima e-kirjoja tarjolla. Kumpikin kauppa kokee menestymisen e-kirjoissa niin tärkeäksi, että on valmistuttanut oman lukulaitteensa (Amazon Kindle ja Barnes & Noble Nook) joita ne markkinoivat voimakkaasti. Lisäksi Sony on jo pitkään ollut markkinoilla omalla laitteellaan ja Apple herätti loputkin teknologiakammoiset iPad-laitteellaan.
Suomessa on mielenkiintoinen kokeilu meneillään, jossa kirjailija testaa miten painetun kirjan myynnin käy kun laittaa saman kirjan elektronisen version netissä ilmaiseksi jakeluun. Tuija Aallon ja Marylka Yoe Uusisaaren Nettielämää – Sosiaalisen median maailmat-kirja on ladattavissa PC:lle tai lukulaitteelle täältä:
http://nettielamaa.fi/Nettielamaa.html
Kuka kokeilisi samaa asiaa toisin päin? Mitä tapahtuu jos ostamalla e-kirjan saisi (vain halutessaan) painetun kirjan ilmaiseksi?