Mitä? Kiinnostavatko suomalaiset tietokirjat lukijoita myös ulkomailla?

frankfurt kirjamessut: agenttien neuvotteluhalli
Frankfurtin kirjamessujen halli agenttien neuvotteluja varten.

Kimi Räikkösen elämäkerta Kari Hotakaisen kertomana oli niin kuuma tuote kansainvälisten kustantajien keskuudessa, että kirjan käännös- ja julkaisuoikeuksista käytiin huutokauppaa kuusinumeroisella eurosummalla. Miska Rantasen Kalsarikänni kiinnosti jo ennen suomenkielistä painosta ulkomailla hittikirjoja etsiviä alan ihmisiä niin paljon, että kirjan oikeuksia myyvän agentin luo oli jonoa.

Nämä ja muutama muu menestystarina on kerrottu kirjassa Rajatonta tietoa – eli miten viedä suomalaista tietokirjallisuutta ulkomaille. Teoksen kirjoittaja Urpu Strellman on kirjallisuusagentti, joka työkseen verkostoituu ulkomaisten kustantajien, agenttien ja skouttien kanssa ja myy heille kirjojen julkaisuoikeuksia.

Jokainen suomalainen kirjailija, joka haaveilee maailmanvalloituksesta tekee viisaasti jos lukee tämän kirjan siinä vaiheessa kun oman kirjan konsepti on vielä harmaiden aivosolujen pyörityksessä. Opas sisältää hyvin konkreettisia vinkkejä asioihin, jotka vaikuttavat kirjan kiinnostuksen tasoon Suomen ulkopuolella.

Arvokkaan tiedon lisäksi parasta oppaassa on sen tiivis esitystapa. Turhia ei lätistä, vaan asiat kerrotaan niin kuin ne ovat – sekä positiiviset että negatiiviset seikat. Otetaan esimerkki. Kirjasta löytyy vastaus niinkin vaativaan kysymykseen kuin Mikä tekee tietokirjasta hyvän?

  1. Kirja on tuote, jolla on tavoiteltu yleisö ja heille suunnattu viesti. Mitä tuote heille tarjoaa ja miten heidät saadaan kirjasta kiinnostumaan?
  2. Kirjan konteksti. Mihin kirja sijoittuu yhteiskunnan ja kirjallisuuden kentässä?
  3. Kirjan ulkoasu. Miten ulkoasu tukee sitä viestiä, jota kirja haluaa kertoa?
  4. Iskulause. Jos kirja pitäisi myydä yhdellä tehokkaalla iskulauseella, mikä se olisi?

Nämä asiat kun ovat kristallinkirkkaita kirjailijan, kustantajan ja kaikkien muiden mielessä, jotka teosta työstävät pitäisi syntyä hyvää jälkeä.

Opas on siis hyödyllinen myös sellaiselle kirjailijalle, joka ei suuntaa ulkomaiden markkinoille, vaan etsii konkreettisia seikkoja kirjakonseptinsa kirkastamiseksi.

Vain yhdestä asiasta täytyy vähän marmattaa. Rajatonta tietoa on julkaistu keväällä 2020. Satasivuisesta oppaasta löytyy neljä internet-linkkiä hyödyllisiin dokumentteihin tai sivustoihin. Digitaalinen maailma, internet, e-kirjat, ja koko kirjamedian tulevaisuus on kenties tarkoituksella rajattu pois tiiviistä oppaasta, tai sitten se vain kertoo siitä arjesta missä kotimaiset kirja-alan toimijat työskentelevät. Kustantajalta olisi toivonut taittoa sellaiseen sähköiseen formaattiin, jota voi lukea mukavasti pieneltä näytöltä lukulaitteella, puhelimella tai tabletilla.

rajatonta tietoa -kirjan kansikuva

Rajatonta tietoa –oppaan voi ladata Suomen tietokirjailijoiden sivulta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *