Spotify kokeilee yleisönsä kiinnostusta äänikirjoihin

äänikirja spotify:ssa, dickens: great expectations

Viime vuosina niin Suomi kuin moni muukin Euroopan maa on katsellut kun ruotsalaiset startup-yritykset kuten Storytel, Nextory ja Bookbeat ovat onnistuneet saamaan ihmiset kiinnostumaan kirjallisuudesta nimenomaan äänikirjojen avulla. Tämä ei ole jäänyt huomaamatta digitaalisen median muilta toimijoilta. Nyt musiikin suoratoistopalvelujen kuningas Spotify on päättänyt kokeilla äänikirjoja.

Musiikin lisäksi Spotify lisäsi podcast-ohjelmia valikoimiinsa jo aiemmin. Osa Spotifyn hankkimista podcast-juontajista ja toimittajista oli jo ennestään alan suuria nimiä, joten heidän menestyksensä palvelussa oli enemmän kuin todennäköistä.

Äänikirjat ovat nyt siis seuraava median muoto, jonka menestystä Spotify kokeilee palvelussaan. Yhtiö on tuottanut nimekkäiden englanninkielisten henkilöiden kanssa äänikirjoja tekijänoikeusvapaista klassikoista. Kirjojen oikeuksista Spotifyn ei ole tarvinnut maksaa, mutta lukijat ovat taatusti vaatineet kohtuullista korvausta.

Ensimmäiset englanninkieliset äänikirjat ovat ilmaiseksi kuunneltavia:

  • Frankenstein (Mary Shelley), lukija David Dobrik
  • The Awakening (Kate Chopin) lukija Hilary Swank
  • Persuasion (Jane Austen) lukija Cynthia Erivo
  • Cane (Jean Toomer) lukija Audra McDonald
  • Great Expectations (Charles Dickens) lukija James Langton
  • Jane Eyre (Charlotte Bronte), lukija Sarah Coombs
  • Passing (Nella Larsen), lukija Bahni Turpin
  • Red Badge of Courage (Stephen Crane) lukija Santino Fontana
  • Narrative of the Life of Frederick Douglass, an American Slave (Frederick Douglass), lukija Forest Whitaker

Nämä äänikirjat löytyvät Spotifyn valikoimista kun hakee kirjan nimellä. Ne ovat podcast-ohjelmiksi merkittyjä, mutta tarkemmin kun katsoo niin huomaa jokaisen kirjan kappaleen olevan kuunneltava jakso, esimerkiksi Chapter 1 – 29 minuuttia.

Huomattavaa Spotifyn valitsemassa strategiassa äänikirjojen suhteen on, että yhtiö ei ole neuvotellut kirjakustantajien kanssa (tai ei päässyt sopimukseen) tuoreiden menestyskirjojen oikeuksista – ainakaan vielä. Yhtiö on suoraviivaisesti vain valinnut joukon klassikoita, maksanut lukemisesta, ja laittanut tuotteet tarjolle. Tilastot sitten näyttävät kuka kuunteli milloin mitäkin kirjaa. Mikäli Spotifyn uusi markkinakokeilu etenee kustantajien kanssa käytäviin neuvotteluihin ja sopimuksiin, jonain päivänä saattavat olla vuorossa myös suomenkieliset äänikirjat.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *