Verkkokauppa Amazon on tänä päivänä valtavan tuotevalikoiman tavaratalo, mutta kaupan aivan ensimmäinen tuotekategoria – kirjat – on ajan mittaan muodostunut sellaiseksi missä jättiyhtiö on soluttautunut käytännössä kirjabisneksen jokaiseen sopukkaan. Amazon myy painettuja kirjoja, e-kirjoja, kehittää ja markkinoi omia lukulaitteita ja e-kirjaformaattia, kustantaa kirjoja (17 kustantajanimellä), painaa kova- ja pehmeäkantisia kirjoja, tarjoaa painetuille ja digitaalisille omakustanteille jakelukanavan, omistaa kirjojen ystäville tarkoitetun Goodreads-palvelun, ja tarjoaa kustantajille ja omakustantajille markkinointikanavan verkkokaupassaan. Nyt Yhdysvalloissa kirjailijat ja kirjakauppiaat ovat pyytäneet kilpailuviranomaista (FTC, Federal Trade Commission) tutkimaan Amazonin toimintaa kirjamarkkinoilla.
Yhdysvaltojen kirjailijayhdistys (The Authors Guild), kirjakauppiaiden yhdistys (American Booksellers Association) ja internetin suuria yrityksiä vahtiva Open Markets organisaatio ovat laatineet pitkän kirjeen kilpailuviranomaisille, missä kuvataan Amazonin liiketoiminnan laajuus ja monopolia vastaava asema kirja-alalla, ja pyydetään viranomaisia puuttumaan asiaan.
Ehkä oli jo aikakin, että Amazonin asemaa nimenomaan kirja-alalla tutkitaan. Erityisesti englanninkielisissä maissa sen markkina-asemaa on jo pitkään pidetty huomattavan vahvana, mutta Yhdysvalloissa se todella on ylivoimainen:
- Amazon myy 80% kaikista Yhdysvaltain markkinoilla ostetuista e-kirjoista.
- Yhtiö toimittaa 90% verkon kautta tilatuista painetuista kirjoista Yhdysvalloissa.
- Kaikista Yhdysvalloissa myydyistä painetuista kirjoista Amazon myy 50%.
Ajoittain julkisuuteen on tullut tietoja esimerkiksi Amazonin ja suurten kustantajien kädenväännöstä kirjojen myyntihinnoista, ja kuka niistä päättää. Kustantajat kuten MacMillan ja Hachette suututtivat 10 vuotta sitten Amazonin vaatimuksillaan kohtuullisista alennuksista niin syvästi, että Amazon poisti kustantajien kaikki kirjat myynnistä. Kun sopu aikanaan löytyi, kirjat tulivat saataville.
Perinteisten kirjakauppojen häviäminen katukuvasta menee kirjailijoiden ja kirjakauppiaiden mielestä myös Amazonin piikkiin. Yhdyvalloissa laskettiin vuonna 1998 olleen 12000 kirjakauppaa kun niitä 2019 oli enää 6000. Amazonilla on taatusti oma osuutensa tähän kehitykseen, mutta samalla ajanjaksolla ovat katukuvasta hävinneet musiikin äänitekaupat ja videovuokraamotkin. Digitaalinen media on kehittynyt ja kasvanut samalla kun perinteiset mediaformaatit ovat hiljalleen kuihtumassa.
Ylivoimaisesta markkina-asemastaan johtuen Amazonilla on myös ylivoimainen neuvotteluasema esimerkiksi kustantajien kanssa, ja ehtojen kanssa joita se soveltaa omakustanteisiin. Maksavien asiakkaiden suhteen yhtiöllä on myös vahva ote. Heidän henkilökohtainen data ja käyttäytyminen on tarkkaan tallessa tietokannoissa. Kirjojen lisäksi kuluttajat luonnollisesti ostavat kaikenlaista muutakin kaupasta, he etsivät tuotteita, lukevat ja kirjoittavat tuotearvosteluja, ja saattavat kerätä toivelistaa. Kaikki on arvokasta tietoa mainostajille. Amazon on yksi suurista verkkomainostajista, jolla on kaupan ansiosta valtava määrä tietoa ihmisten tekemisistä ja toiveista.
The Verge uutisoi, että kilpailuviranomainen FTC valmistelee jo markkina-aseman väärinkäyttöön liittyviä syytteitä Amazonia vastaan, mutta siitä ei ole tietoa koskeeko se myös kirja-alaa.