Digitaalisten mediatuotteiden ansiosta musiikin myynti on toipumassa USA:ssa

Lähes 10 vuotta jatkunut ääniteteollisuuden jyrkkä alamäki on saavuttamassa pohjaansa ainakin Yhdysvalloissa. Vuonna 2011 albumien myynti kasvoi ensi kerran sitten vuoden 2004. Kasvua oli vain kolme prosenttia, mutta pienikin käänne on varmasti koko alalle tärkeä merkki paremmista ajoista.

Adele, Michael Buble ja Lady Gaga olivat tärkeimmät artistit, jotka auttoivat myynnin kasvussa. Varsinkin Lady Gagan ja verkkokauppa Amazonin kampanja edisti (ostetun) digitaalisen musiikin menekkiä. Digitaalisia musiikkialbumeita ostettiin 103 miljoonaa kappaletta, jossa oli kasvua edelliseen vuoteen 20 prosenttia.

Samaan aikaan CD-levyjen myynnin lasku jatkui. CD-levyjä myytiin 225 kappaletta, mikä merkitsi kuuden prosentin laskua edelliseen vuoteen verrattuna.

Markkinatutkimusyhtiö Nielsenin keräämissä luvuissa ei ole mukana suosittujen verkkojukeboksien, kuten Spotifyn lukuja. Spotify-palvelusta albumeita tai kappaleita ei ladata, vaan ne kuunnellaan verkkoyhteyden yli.

Musiikkiteollisuuden painajainen alkoi jo vuonna 1999, jolloin Napster-tiedostonjakopalvelu avattiin verkkoon. Hieman aikaisemmin tutkimuslaitoksissa oli kehitetty musiikin digitaalista jakelua varten vähän tilaa vievä, mutta äänenlaadultaan riittävä MP3-tallennusmuoto. Loppu onkin ääniteteollisuuden historiaa piraattisivuineen, oikeudenkäynteineen musiikkifaneja vastaan ja mitä ihmeellisimpine lakivirityksineen eri maissa. Jos samalla tarmolla olisi tartuttu laillisen musiikin saatavuuden kehittämiseen, myynnin pohjat olisivat kenties löytyneet jo aiemmin.

Suomen äänitemarkkinoilla mennään vielä lujaa alaspäin, mutta ehkä tässäkin asiassa seuraamme amerikkalaisia pienellä viiveellä.


Kaavio kirjasta Hyvästi media.

Categories Yleinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *