En muista koskaan matkustaneeni kulkuvälineessä, jossa olisi myyty, lainattu tai muuten tarjottu kirjoja matkustajille. Jos itse ei ole asiasta huolehtinut, on ollut tyytyminen lentokoneissa esitettäviin elokuviin tai odottamaan, että kanssamatkustaja junassa hylkää sanomalehtensä kierrätykseen. Digitaalinen media on kuitenkin tehnyt kirjoistakin niin pieniä ja kevyitä, että jopa lentoyhtiöt tarjoavat kirjallisuutta matkaajille. Singapore Airlines on nyt ottanut viihdetarjontaansa äänikirjoja.
Singapore Airlines tarjoaa tuttuja klassikkokirjoja, kuten Oscar Wilden, Jack Londonin ja Mary Shelleyn teoksia, englanninkielisinä äänikirjoina. Kirjoja voi kuunnella lentokoneisiin asennetun saman viihdejärjestelmän kautta, josta myös elokuvat katsellaan.
Äänikirjat ovat mukavaa ajankulua matkaajalle, mutta miksi Singapore Airlines ei tarjoa myös luettavia e-kirjoja saman viihdejärjestelmän kautta? Näytön laatu ja kontrasti ilmeisesti ovat kuitenkin sen verran karkeaa tasoa, että filmien katseluun suunnitellulta ruudulta ei olisi miellyttävä lukea.
Suurella osalla matkustajista on luultavasti jokin oma elektroninen vimpain mukana, kuten älypuhelin, tablet tai kannettava tietokone. Voisihan lentoyhtiö lainata lähtöportilla halukkaille e-kirjoja lennon ajaksi?
Joka tapauksessa, kirjojen muuttuminen digitaaliseksi tarjoaa kirjallisuudelle aivan uudet mahdollisuudet tavoittaa lukijoita siellä missä heitä ei ole ennen voitu tavoittaa lainkaan.