Tässä syy miksi on vaikea rakentaa kilpailijaa Applen tai Amazonin digitaalisen median kaupalle

Teknologiabisnestä analysoivan Asymcon Horace Dediu on laskenut Applen julkistamista tulostiedoista yhtiön digitaalisia mediasisältöjä markkinoivan iTunes-kaupan liikevaihdon ja muutaman muun merkittävän tunnusluvun. Luvut ovat niin suuria, että ne vahvistavat odotukset muutaman valtavan kauppapaikan tulevan olemaan hallitsevassa asemassa maailman digitaalisen median markkinoilla. Apple ja Amazon saavat kilpailijan Googlesta, eikä myöskään Facebookia ole syytä unohtaa.

Asymco: iTunes revenue estimates
Asymco.

Horace Dediu arvioi Apple iTunes –verkkokaupan liikevaihdon olleen vuonna 2012 noin 12 miljardia dollaria. iTunes-kauppa aloitti vajaa 10 vuotta sitten digitaalisen musiikin myymälänä, laajensi valikoimaa myöhemmin elokuviin ja TV-ohjelmiin, ja edelleen e-kirjoihin ja ladattaviin sovellusohjelmiin.

Kaksi kolmannesta iTunes-kaupan liikevaihdosta on Dediun mukaan mediasisältöjä, ja yksi kolmannes sovellusohjelmia. Monia lehtiä ja kirjoja on kuitenkin paketoitu sovellusohjelmiksi, joten mediasisällön todellinen osuus voi olla suurempikin. Apple pitää itsellään noin kolmanneksen koko kaupan liikevaihdosta. Loppu jaetaan tuotteiden omistajien kesken myynnin mukaan.

Verkkokaupan – etenkin sellaisen, joka myy vain digitaalisia tuotteita – hoitamista pidetään helposti hyvinkin edullisena tapana toimittaa tuotteita asiakkaille. Jos kauppa käy, lisätään palvelinkoneita kunnes ne pystyvät vastaamaan kaikkiin haku- ja ostotapahtumiin nopeasti. Aivan näin yksinkertaista se ei kuitenkaan ole. Arvion mukaan Apple iTunes -verkkokaupan kulut olivat 3.5 miljardia dollaria vuonna 2012. iTunes on maailmanlaajuinen operaatio, joka palvelee myös pieniä markkinoita, kuten Suomea. Kulujahan siitä kertyy, mutta silti: verkkokaupan pelkät operatiiviset kulut 3.5 miljardia on lähes käsittämättömän suuri määrä rahaa.

Tällaisia investointeja tekevät vain suuret teknologia- tai media-alan yritykset, kuten Amazon, Google ja Facebook. Nokia Ovi oli kunnianhimoinen projekti, jolla yhtiö olisi päässyt kilpailemaan samoille markkinoille, mutta pääjohtajan vaihdos lopetti sen kehityspolun.

Omivatko nämä kansainväliset suuryritykset Suomen digitaalisen median kaupankäynnin itselleen? Osin näin on jo käynyt. Apple iBookstore -kaupalla on jo merkittävä asema Suomen e-kirjamarkkinalla. Samoin musiikissa ja elokuvissa. Kenties jonain päivänä Amazon myy medialaitteita ja mediasisältöjä suomeksi suomalaisille.

Sisältötuotteiden tekijöiden kannalta ei sinänsä ole väliä, mitä kautta teokset maksavalle yleisölle päätyvät. On silti erikoista vierestä seurata miten vähän kotimaista vähittäiskauppaa kiinnostaa kilpailukykynsä kehittäminen.

Categories Yleinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *