Jos perinteiset kirjakaupat ja kirjastot miettivät kuumeisesti miten suhtautua sähköisten kirjojen yleistymiseen, niin ehkä asiaa kannattaisi kysyä nuorilta ihmisiltä, joiden median käyttötavat eivät vielä ole kiveen hakatut. Bowker-yhtiö kysyi Pohjois-Amerikassa lasten ja nuorten vanhemmilta mistä jälkikasvu luettavansa hankkii ja mistä he kirjavinkkinsä saavat. Verkkokauppa Amazon ja lähipiiri olivat vahvoilla.
Tässä on suuntaviivoja tulevaisuuteen: Mistä teini-ikäiset (luokiteltu 13-18 vuotiaiksi) hankkivat kirjansa?
1. Amazon (suosio kasvussa). Verkkokauppa, joka myy sekä painettuja että sähköisiä kirjoja. Osa e-kirjoista on ilmaisia.
2. Kirjakaupoista (suosio laskussa).
3. Kirjastoista (suosio laskussa).
Näin se menee: kun media on digitaalisessa muodossa tarjolla verkossa, se toimija voittaa suuren yleisön suosion, jonka tarjontaa on helpoin käyttää erilaisilla laitteilla. Amazon on tässä asiassa – varsinkin e-kirjojen suhteen – ollut suunnannäyttäjä koko maailmalle.
Mistä lapset saavat suosituksia luettavista kirjoista?
1. Ystäviltä ja perheeltä.
2. Kirjakaupan valikoimaa katselemalla.
3. Kirjastoista.
Alle 13-vuotiaiden lasten tavat poikkeavat nuorison tavoista, mikä ei liene yllätys. Lapset hankkivat kirjansa eri paikoista kuin nuoret:
1. Kirjastosta.
2. Amazon-verkkokaupasta
3. Wal-Mart-kaupasta tai Sam’s Clubista.
4. Barnes & Noble –kirjakaupasta.
5. Koulukirjastosta.
6. Scholastic-yhtiön kirjakerhosta.
Bowker-yhtiön tutkimus lasten ja nuorten muuttuvista mediatavoista tehtiin verkossa syksyllä 2012. 1000 alle 6-vuotiaan lapsen vanhempaa, 1000 vanhempaa joilla on 7-13 vuotias lapsi, ja 1000 vanhempaa joilla on 13-18 vuotias nuori kotonaan vastasivat kysymyksiin.
Tutkimuksesta kertoi Digital Book World.