Lasten ja nuorten kirjakulttuuri muutoksessa

Jos perinteiset kirjakaupat ja kirjastot miettivät kuumeisesti miten suhtautua sähköisten kirjojen yleistymiseen, niin ehkä asiaa kannattaisi kysyä nuorilta ihmisiltä, joiden median käyttötavat eivät vielä ole kiveen hakatut. Bowker-yhtiö kysyi Pohjois-Amerikassa lasten ja nuorten vanhemmilta mistä jälkikasvu luettavansa hankkii ja mistä he kirjavinkkinsä saavat. Verkkokauppa Amazon ja lähipiiri olivat vahvoilla.

tyttö lukee kirjaa hämmästyneenä

Tässä on suuntaviivoja tulevaisuuteen: Mistä teini-ikäiset (luokiteltu 13-18 vuotiaiksi) hankkivat kirjansa?

1. Amazon (suosio kasvussa). Verkkokauppa, joka myy sekä painettuja että sähköisiä kirjoja. Osa e-kirjoista on ilmaisia.

2. Kirjakaupoista (suosio laskussa).

3. Kirjastoista (suosio laskussa).

Näin se menee: kun media on digitaalisessa muodossa tarjolla verkossa, se toimija voittaa suuren yleisön suosion, jonka tarjontaa on helpoin käyttää erilaisilla laitteilla. Amazon on tässä asiassa – varsinkin e-kirjojen suhteen – ollut suunnannäyttäjä koko maailmalle.

Mistä lapset saavat suosituksia luettavista kirjoista?
1. Ystäviltä ja perheeltä.
2. Kirjakaupan valikoimaa katselemalla.
3. Kirjastoista.

Alle 13-vuotiaiden lasten tavat poikkeavat nuorison tavoista, mikä ei liene yllätys. Lapset hankkivat kirjansa eri paikoista kuin nuoret:
1. Kirjastosta.
2. Amazon-verkkokaupasta
3. Wal-Mart-kaupasta tai Sam’s Clubista.
4. Barnes & Noble –kirjakaupasta.
5. Koulukirjastosta.
6. Scholastic-yhtiön kirjakerhosta.

Bowker-yhtiön tutkimus lasten ja nuorten muuttuvista mediatavoista tehtiin verkossa syksyllä 2012. 1000 alle 6-vuotiaan lapsen vanhempaa, 1000 vanhempaa joilla on 7-13 vuotias lapsi, ja 1000 vanhempaa joilla on 13-18 vuotias nuori kotonaan vastasivat kysymyksiin.

Tutkimuksesta kertoi Digital Book World.