Britanniassa on keksitty kirjoille uusi jakelukanava, joka löytää erityisesti lapset. Lapsia ei tarvitse kovin paljon houkutella käymään McDonald’sissa hampurilaisella eikä vastaanottamaan siellä ruoka/lelupakettia. McDonald’s on Britanniassa ryhtynyt yhteistyöhön kustantajien kanssa, jonka ansiosta lapset tulevat saamaan seuraavan kahden vuoden aikana saamaan 15 miljoonaa kirjaa ostaessaan pakettiaterian.
Ensimmäinen mukaan lähtenyt kustantaja DK jakaa lapsille Amazing World –sarjan kirjoja (Ihmeellinen maailma). Lisähoukuttimina mukana on kirjojen aiheisiin liittyviä palapelejä ja tarroja.
DK:n kampanja McDonald’sin kanssa kestää helmikuun 2013 alkuun, jonka jälkeen muut yhteistyöhön osallistuvat alan yritykset jatkavat kirjojen jakamista lapsille.
Vaikuttaa mainiolta idealta. Tarttuisiko Suomessa Hesburger vastaavaan kampanjaan? Entä aikuiset? Jokainen R-kioskilla yli 20 eurolla lottoava saisi todennäköisyyslaskennan alkeet –tietokirjan?