Suurten kansainvälisten kirjakustantajien katteet ovat media-alan yleistä tasoa

Kun puhutaan suuryrityksistä ja suurista kirjakustantajista moni saattaa olettaa niiden tekevän tuhtia katetta valtaisien resurssiensa siivittämänä. Näin ei välttämättä joka alalla ole. Viiden suuren kansainvälisen kirjakustantajan kateprosentit ovat liikkuneet taloudellisen taantuman ja hyvien aikojen mukana noin 8 ja 11 prosentin välillä.

publishers profit margins, Publisher's Lunch
Suurenna kaavio. Lähde: dbw.

Dbw sai käsiinsä Publisher’s Lunchin keräämän aineiston viiden suuren kustantajan tuloksista muutaman viime vuoden ajalta. Raportissa on mukana kustantajat Hachette, HarperCollins, Penguin, Random House ja Simon & Schuster. Yhtiöiden tuloksista ja katteista on laskettu keskiarvot vuodesta 2006 vuoteen 2013.

Kovasta talouden taantumasta huolimatta suurten kustantajien kateprosentti laski alimmillaan 8,1 prosenttiin vuonna 2009. Siitä lähtien kate on ollut loivassa kasvussa, vaikka liikevaihto keskimäärin on pysynyt suunnilleen samana. Alan voimakkaasta muutoksesta huolimatta kustantajat ovat pystyneet sopeuttamaan toimintansa uusille markkinoille ja uuteen kilpailutilanteeseen.

Sekä lamasta selviämisen nopeuden että kustantajien voiton edelleen kasvamisen yhtenä selityksenä pidetään e-kirjojen myynnin voimakasta kasvua suurilla markkina-alueilla.

Onko kukaan laskenut Suomen suurten kirjakustantajien katteita ja koonnut niitä yhteen?