Suuret e-kirjakauppiaat, kuten Amazon, Apple ja Google, jotka ovat rakentaneet kattavan järjestelmän sähköisten kirjojen etsimiseen, ostamiseen ja lukemiseen ovat samalla saaneet mahdollisuuden kerätä tietoa, jota aiemmin ei ollut saatavilla. Kaupat voivat seurata mitä heidän asiakkaansa lukevat, kuinka kauan he lukevat, mitä osia he jättävät lukematta, ja mitä he lukevat yhä uudelleen. Yhtiöt kuitenkin pitävät lukijoista kerätyn tiedon itsellään, eivätkä jaa sitä esimerkiksi kirjailijoiden tai kustantajien kanssa.
Näin testiryhmä luki hyvin menestynyttä romaania. Lähde: Jellybooks
Jellybooks on yritys, joka tarjoaa tietoa lukijoiden käyttäytymisestä, mutta koska sillä ei ole pääsyä kauppojen keräämiin tietoihin, se järjestää vapaaehtoisryhmille digitaalista luettavaa ja seuraa ohjelmallisesti miten he lukevat kirjoja. Jellybooks esitteli tuloksia näistä testeistä Digital Book World -konferenssissa New Yorkissa maaliskuussa 2016. Tässä joitakin avainlukuja:
– Enemmistö lukijoista luki vähemmän kuin 50% kirjoista loppuun asti.
– 5% kirjoista oli niin hyviä, että 75% lukjoista luki ne kokonaan.
– Jos kirjaa ei lueta loppuun asti, se lopetetaan ensimmäisten lukujen aikana.
– Naiset antavat kirjalle mahdollisuuden, ja lukevat keskimäärin 50-100 sivua ennen kuin päättävät jatkavatko loppuun asti vai jättävätkö kesken.
– Miehet antavat periksi nopeammin kuin naiset, ja lopettavat 30-50 sivun jälkeen jos kirja ei kiinnosta.
Automaattisen tiedonkeruun etu vanhaan tapaan, jossa lukijoilta kysytään heidän käyttäytymisestään, on se, että tiedonkeruuohjelma tallentaa todellisia tapahtumia – ei sitä mitä ihminen haluaa muistaa. Kirjailijoille ja kustantajille tieto siitä, mikä kohta kirjassa on kiinnostava, minkä kohdan yli lukijat hyppäävät, mikä saa heidät lopettamaan tai jatkamaan lukemista olisi erinomaisen hyödyllistä tietoa.
Suuret kustantajat, jotka ovat Jellybooksilta tilanneet tällaisia lukijatestejä ovatkin tehneet päätöksiä niiden perusteella. New York Times kertoi esimerkiksi seuraavanlaisista tapauksista:
– Eräs eurooppalainen kustantaja vähensi radikaalisti kirjan markkinointia, jonka 90% lukijoista jätti kesken viiden ensimmäisen luvun jälkeen.
– Saksalainen kustantaja päätti lisätä esikoisrikoskirjan markkiointibudjettia testien osoitettua, että lähes 70% lukijoista luki sen loppuun asti.
Joitakin tietokirjoja saatetaan lukea hyppimällä riippuen siitä mikä asia milloinkin lukijaa kiinnostaa. Suoraviivainen tapa mitata alusta loppuun etenevää lukemista ei niiden kohdalla välttämättä siis toimi, mutta arvokasta tieto silti olisi.
Tämä romaani menetti 90% lukijoistaan jo alkusivuilla. Kustantaja lopetti kirjan markkinointikampanjan.Lähde: Jellybooks.