TV on edelleen kiistatta suosituin media, mutta sen suosio on vähenemässä samaan aikaan kun netin suosio mediakanavana on kasvussa. Uusi Viestintäviraston tekemä tutkimus kertoo TV-ohjelmien katsomisen vähentyneen niiden lähetysaikana. Voimakkainta väheneminen on Google, Yahoo ja Altavista-sukupolvilla (15-19 vuotiailla). Myös 20-44 vuotiaiden tottumukset ovat muuttumassa tallennettujen TV-ohjelmien suuntaan, jotka katsotaan silloin kun se itselle sopii.
IRO Research Oy haastatteli loka-marraskuussa 2009 yhteensä 4399 15–64-vuotiasta henkilöä Viestintäviraston toimeksiannosta. Siis varsin laaja ja tuore tutkimus.
Nuorten siirtyminen nettiin ei ole suuri yllätys, mutta se että jo joka toinen katsoo netistä TV-ohjelmia tai niihin liittyviä tallenteita on yllätys. Onko Yle Areena, Elävä Arkisto, Big Brother, vai Idols ajanut suomalaiset nettiin hakemaan ja katsomaan suosikkejaan?
Muutos on vasta alkanut eikä TV:n valta-asemaa päivän rytmittäjänä vielä nettikään uhkaa. Toiseksi yleisin ohjelmien katselutapa on vuokratut tai ostetut tallenteet ja internetistä katsotut videot. Kolmanneksi yleisintä on tallennettujen TV-ohjelmien katselu.
Tilastonikkarit eivät ole ainoita, jotka ovat huomanneet kansalaisten median kulutustapojen muuttuvan. Esimerkiksi TVkaista on kehittänyt suoraviivaisen, toimivan palvelun, joka tallentaa ilmaiset TV-kanavat nettiin myöhempää katselua varten. TV-asemien lakimiehet ja ohjelmien oikeuksien haltijat ovat myös huomanneet uhkaavan muutoksen ja yrittävät oikeustoimin pitää TV-ohjelmat pois netistä.