TV:n katselun siirtyminen internetiin käynnissä, nuoret edelläkävijöitä

TV on edelleen kiistatta suosituin media, mutta sen suosio on vähenemässä samaan aikaan kun netin suosio mediakanavana on kasvussa. Uusi Viestintäviraston tekemä tutkimus kertoo TV-ohjelmien katsomisen vähentyneen niiden lähetysaikana. Voimakkainta väheneminen on Google, Yahoo ja Altavista-sukupolvilla (15-19 vuotiailla). Myös 20-44 vuotiaiden tottumukset ovat muuttumassa tallennettujen TV-ohjelmien suuntaan, jotka katsotaan silloin kun se itselle sopii.

IRO Research Oy haastatteli loka-marraskuussa 2009 yhteensä 4399 15–64-vuotiasta henkilöä Viestintäviraston toimeksiannosta. Siis varsin laaja ja tuore tutkimus.

Nuorten siirtyminen nettiin ei ole suuri yllätys, mutta se että jo joka toinen katsoo netistä TV-ohjelmia tai niihin liittyviä tallenteita on yllätys. Onko Yle Areena, Elävä Arkisto, Big Brother, vai Idols ajanut suomalaiset nettiin hakemaan ja katsomaan suosikkejaan?

Muutos on vasta alkanut eikä TV:n valta-asemaa päivän rytmittäjänä vielä nettikään uhkaa. Toiseksi yleisin ohjelmien katselutapa on vuokratut tai ostetut tallenteet ja internetistä katsotut videot. Kolmanneksi yleisintä on tallennettujen TV-ohjelmien katselu.

Tilastonikkarit eivät ole ainoita, jotka ovat huomanneet kansalaisten median kulutustapojen muuttuvan. Esimerkiksi TVkaista on kehittänyt suoraviivaisen, toimivan palvelun, joka tallentaa ilmaiset TV-kanavat nettiin myöhempää katselua varten. TV-asemien lakimiehet ja ohjelmien oikeuksien haltijat ovat myös huomanneet uhkaavan muutoksen ja yrittävät oikeustoimin pitää TV-ohjelmat pois netistä.

Categories Yleinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *