Kiinassa voi kirjaa lukemalla päästä esiintymään suosittuun televisio-ohjelmaan

Kiinassa on jo pari vuotta pyörinyt televisio-ohjelma Lukijat, jossa kuka tahansa kadun tallaaja voi päästä julkkisten kanssa ohjelmaan esiintymään. Ideana on lukea ja keskustella kirjoista.

Televisioyhtiö CCTV:n neronleimaus ohjelman markkinoinnissa oli viedä vanhoja Lontoon puhelinkoppeja muistuttavia paviljonkeja (Reading Pavillion) suurkaupunkien kaduille. Sisällä näissä kopeissa on videon tallennusvälineistö.

Kiinalainen kirjojen ystävä harjoittelee lukemaan jonkin hänelle merkityksellisen kolmen minuutin jakson suosikkikirjastaan, astuu koppiin, ja nauhoittaa videolle lukuhetken. Televisioyhtiö saa nauhoituksen, ja lukija voi lähettää sen myös katsottavaksi sosiaaliseen mediaan ja ystävilleen.

Varsinkin ohjelman alkuaikoina kansan lukuinnostus ja/tai mahdollisuus päästä televisioon oli niin korkealla, että Shanghaissa jonotettiin yhdeksän tuntia lukukoppiin pääsyä.

Kustantajia ja kirjakauppiaita luonnollisesti kiinnostaa mitkä kirjat televisio-ohjelmassa pääsevät esille, sillä kun näyttää olevan suora vaikutus kirjojen myyntitilastoihin.

Kiinan ulkopuolelle Reading Pavillion konseptia ei kenties ole vielä lainattu, mutta YouTube-videopalvelun kanavilla on sitäkin enemmän vannoutuneita kirjojen ystäviä. Ne lukijat, jotka kertovat kirjoista ja lukemisharrastuksestaan Youtubeen ladatuilla videotallenteilla kutsuvat itseään Booktuber-nimellä. The New York Times seurasi suosittuja BookTubereita yhdysvaltalaiseen BookCon-kirjatapahtumaan, jossa monet heistä tunnettiin ja heitä kohdeltiin kuin julkkiksia.

Radiossa ja televisiossa on ollut kirjoja käsitteleviä ohjelmia niin kauan kuin kukaan jaksaa muistaa, mutta pääosin nuori BookTuber-sukupolvi on aidosti innoissaan kirjoista, niiden herättämistä ajatuksista ja haluaa jakaa sen koko maailman kanssa.

One thought on “Kiinassa voi kirjaa lukemalla päästä esiintymään suosittuun televisio-ohjelmaan

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *