Digitaalisen median trendit vuodelle 2020

neon lights (ads) in a city. photo by joshua earl.
Kuva Joshua Earl.

Digitaalinen media kehittyy vauhdilla ja muuttaa ihmisten lukemis-, katselu- ja kuuntelutapoja hieman hitaammalla vauhdilla, mutta silti kokonaan uusia median lajejakin syntyy. Katsotaan miten kansainvälinen konsulttiyhtiö, joka tutkii kuluttajien käyttäytymistä ja kerää markkinadataa näkee median trendit vuodelle 2020.

Konsulttiyhtiö Kantar on julkaissut raportin nimeltään Media Trends and Predictions 2020, jossa yhtiön konsultit ja muut asiantuntijat ovat päätyneet 12 tärkeään trendiin vuodelle 2020. Nämä 12 asiaa muovaavat mediakenttää luonnollisesti jo ennen vuotta 2020, mutta silloin niiden odotetaan ottavan paikkansa liiketoiminnassa ja ihmisten ajankäytössä.

Nämä 12 trendiä Kantar on tunnistanut.

Suoratoistopalvelujen välinen kilpailu kiihtyy.

  • Perinteinen televisio voi varsin hyvin alati kasvavan digitaalisen median puristuksessa, YouTube kerää aina vain enemmän katsojia, mutta kiihkeintä kehitystä odotetaan suoratoistopalveluihin, kuten Netflix ja Spotify. Äskettäin jopa Disney lähti omalla Plus-palvelullaan mukaan suoratoistokilpaan. Mediataloille suoratoisto on siitä mukava jakelutapa, että ihmiset ovat jo tottuneet maksamaan siitä. Se taas johtaa helposti ylitarjontaan ja veriseen kilpailuun. Kovin monesta suoratoistopalvelusta kun ei kodeissa kuitenkaan haluta maksaa.

5G-mobiiliverkot otetaan käytöön.

  • Kovat puheet ja yhtä kovat odotukset saattelevat viidennen sukupolven (5G) mobiililaitteet ja verkot tuotantokäyttöön ainakin teknisesti edistyneillä markkinoilla. Medialiiketoiminta, pelipalvelut, ja suoratoistopalvelut ovat ensimmäisten joukossa hyödyntämässä nopeita verkkoja.

Mainostajat ja kaupat soluttautuvat kotien älylaitteisiin.

  • Varsinkin Yhdysvalloissa puheella ohjattavat kotilaitteet, kuten Amazon Alexa, Googlen laite ja Apple Siri ovat yllättävän nopeasti ottaneet paikkansa olohuoneissa ja keittiöissä. Laitteilta voi kysyä esimerkiksi tv-ohjelmia, ravintolatietoa, sääennustetta ja vastaavaa, mutta hyvin rajoittunutta ja yksinkertaista tietoa. Laitteiden vuorovaikutukseen ihmisten kanssa on kuitenkin ilmeisen helppo lisätä erittäin tarkkaa mainontaa juuri kysyjän tarpeeseen. Tällä hetkellä koko laitekategoriaa vaivaa kuitenkin se, että ne osaavat hyvin rajoitetun määrän asioita.

Ostoksilla käynti siirtyy osaksi sosiaalisen median sovelluksiin.

  • Kivijalkakauppojen lisäksi shoppailemme nykyään Amazonissa, Verkkokauppa.comissa, Zalandossa ja monessa muussa kaupassa verkossa. Ensimmäiset sosiaalisen median sovellukset, joissa kauppa on siirretty sovelluksen sisälle ovat kiinalainen WeChat ja Instagram. Esimerkiksi WeChat viestintäpalvelussa on mahdollista viestiä ja shoppailla soveluksessa tarvitsematta erikseen mennä kaupan sivuille. Myös TikTok, Facebook ja Pinterest kehittävät omia ratkaisujaan.

Esports on uusi valtavirran medialaji.

  • Suomessa on oltu hyvin mukana sekä pelaajapuolella että penkkiurheilussa esportin kehityksessä. Seuraavassa vaiheessa suuret brändit mainoksineen seuraavat suuria yleisöjä turnauksiin ja verkkopalveluihin, kuten Twitch.

Markkinointi verkossa ja reaalimaailmassa löytää tasapainon.

  • Verkkomainonta on nopeassa kasvuvaiheessa ja ohittaa aikanaan perinteisen mainonnan, mutta jo nyt ensimmäiset mainostajat ovat heränneet siihen, että elämää on verkon ulkopuolellakin. Tasapainoa haetaan.

Sosiaalisessa mediassa toimivat vaikuttajat (influencer) joutuvat opettelemaan normaalit liiketoimintatavat.

  • Vuosi 2019 oli kehnoa aikaa monelle itsensä jalustalle kohottaneelle vaikuttajalle, sillä heitä jäi kiinni esimerkiksi seuraajien ostamisesta ja yhteistyökumppaneille luvatuista tekemättömistä töistä. Varsinkin suurten brändien mainostajat edelleen uskovat vaikuttajien hyötyihin, mutta edellyttävät ammattimaista asennetta ja etiikkaa.

Brändien rakentajat hyödyntävät yhteiskunnallisia asioita tehdäkseen brändistä ainutkertaisen.

Yhdysvaltain presidentinvaalit ovat markkinoinnin uusi taistelutanner.

  • Noin 20% presidentinvaalikampanjoiden budjeteista tulee menemään verkkomainontaan. Taistelu verkossa on luonnollisesti jo alkanut. Facebook on taas taistelun keskiössä kertoessaan, että he ottavat kaikki poliittiset mainokset vastaan, kun monet muut sosiaaliset median palvelut ovat ilmoittaneet karsivansa selkeästi valheellisen mainonnan.

EU:n GDPR lainsäädäntö muuttaa verkkomainontaa ja tiedonkeruuta.

  • EU:n vuonna 2018 voimaan tullut GDPR lainsäädäntö, jossa selkeytettiin kansalaisten oikeuksia esimerkiksi verkossa tapahtuvan tiedonkeruun suhteen, on muuttamassa verkkomarkkinointaa maailmanlaajuisesti. Mainostajille ja tietojen kerääjille tämä on tekninen haaste, jonka ne aikovat ratkaista, vaikka perinteisestä Cookie-tekniikasta niiden on pitkällä aikavälillä luovuttava.

Tekoäly, tiedonkeruun ja analysoinnin kehitys ja uudet laitteet kotona ovat uusi markkinoijan kultakaivos

  • Tekoälyn, tiedon analysoinnin, puheella ohjattavien laitteiden, kodin viihdelaitteiden, valvontalaitteiden ja ylipäätään kaikkien uusien internetiin kytkettävien laitteiden ominaisuus on, että ne tuottavat uutta tietoa myös markkinoijille.

Yritykset eivät enää ulkoista kaikkea mainostamista.

The Drum uutisoi trendiraportista.