Google aloittaa yhteistyön uutistalojen kanssa, jossa se maksaa sisällöistä

google news uutispalvelu saksassa

Google käynnistää vuoden 2020 aikana maailmanlaajuisen yhteistyöohjelman verkossa uutisia julkaisevien kustantajien kanssa. Kustantajien artikkelit jaellaan Googlen kehittämän järjestelmän kautta verkkoon. Aikaisemmasta tiukan johdonmukaisesta politiikastaan poiketen Google maksaa kustantajille oikeudesta jaella heidän artikkeleitaan.

Googlea on syytetty, sakotettu ja estetty jakelemasta kustantajien tuottamia uutiskoosteita varsinkin suurissa EU maissa, kuten Ranskassa, Saksassa ja Espanjassa. Esimerkiksi Saksassa kustantajat kuitenkin luopuivat vaatimuksistaan, sillä kun uutiskoosteet eivät näkyneet Googlen palveluissa, myös liikenne uutissivuille väheni merkittävästi.

Tämän vanhan kiistan korjaamisesta Googlen uudessa yhteistyöohjelmassa ei kuitenkaan ole kyse. Uuden yhteistyöohjelman ajatus on lisensoida kustantajilta heidän tuottamiaan sisältöjä, paketoida uutiset Googlen kehittämään pakettiin, ja jaella ne lukijoille ympäri maailmaa kenties Googlen mainosten kera. Jotenkin tästä tulee mieleen Apple News -uutispalvelu, jossa on sekä ilmainen osio että maksullista tilausta vastaan saatava laaja aikakauslehti ja uutisvalikoima.

Nuo edelleen jatkuvat kiistat Googlen ja uutiskustantajien välillä koskevat pääasiassa Google News ja Google Search -palveluita, jotka näyttävät käyttäjille uutisotsikon ja muutaman rivin sisällöstä. Verkkosivustoja indeksoidessaan Google itse asiassa kopioi sisällöt omille palvelimilleen, jossa ne lajitellaan ja luokitellaan. Hakutuloksissa näytetään sitten osa sisällöstä. Mikäli käyttäjä löysi Googlen sivulta hakemansa, hän klikkaa otsikkoa ja Google lähettää hänet alkuperäiselle sivulle. Google ei suostu maksamaan kustantajille tästä sisältöjen käytöstä – tai kaikkia hyödyttävästä palvelusta – mitään, vaan pitää kaikki mainosrahat itsellään. Toisaalta, jos kustantaja vaatii Googlea lopettamaan sisältöjensä indeksoinnin ja näyttämisen, kävijämäärät romahtavat kun Google ei enää ohjaa ihmisiä sivuille.

Tässä on kyseessä siis kaksi eri asiaa, joista toisen, kokonaisten sisältöjen jakelun Google nyt aikoo laittaa kuntoon yhdessä kustantajien kanssa.

Google käy neuvotteluja kustantajien kanssa, joista ensimmäiset sopimuksen tehneet ovat Saksasta, Australiasta ja Brasiliasta. Saksassa Spiegel on kertonut olevansa jo mukana Googlen uudessa uutisten jakelussa.

google tietokonesali
Yksi Googlen tietokonekeskuksista.

Googlen ohjelman ehdoista ja rahavirroista kustantajien suuntaan yhtiö ei kerro mitään, mutta Spiegel ainakin on tyytyväinen saadessaan Googlelta edes jotain. Kaikki viittaa siihen tässä vaiheessa, että uutisten jakelu on tarkoitettu ensisijaisesti suurille kustantajille, joiden kanssa Google voi yksitellen neuvotella sopimuksen.

Esimerkiksi Apple News -palveluun voivat hakea kaikenlaiset julkaisijat mukaan koosta riippumatta. Kuka tietää, ehkä Google kehittää samanlaisen palvelun uutisille mikä yhtiöllä on tarjolla e-kirjojen kustantajille. Google Play Books -palveluun voi nimittäin hakea kuka tahansa mukaan, ja saada sitä kautta sähköiset kirjat maailmanlaajuiseen jakeluun.

Erikoinen yksityiskohta Googlen uutispalvelussa on, että yhtiö maksaa kustantajalle kun uutisia lukeva käyttäjä haluaa lukea maksullisen artikkelin. Tässä on varmasti teknisiä haasteita, mutta herää myös kysymys onko juuri tämä se kustantajan saama korvaus uutisten lisenssoinnista?