Internetin käyttäjät eivät hyväksy henkilökohtaisiin tietoihin perustuvaa kohdennettua mainontaa

Internetin ilmaisilla palveluilla on hintansa – sehän tiedetään. Hintana on mainonta, jota olemme saaneet vastaanottaa lähes niin kauan kuin web-sivuja on ollut olemasssa. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että ihmisille alkaa riittää. Salakavalasti henkilökohtaisia tietoja keräävät nettisivut ja mobiilisovellukset myyvät tiedot suuriin tietokantoihin, joissa jokainen netin käyttäjä profiloidaan tarkasti. Tuloksena on henkilökohtainen mainonta. Tässä kohtaa sietokynnys on tutkimuksen mukaan ylitetty.

Vain 11% netin käyttäjistä hyväksyy henkilökohtaisten tietojen käytön mainonnan kohdentamisessa. Brittiläinen YouGov teki Keski-Euroopassa laajan kyselyn, jossa internetin käyttäjien mielipiteitä kartoitettiin.

Tärkein tulos tutkimuksesta on tämä:

  • 11% internetin käyttäjistä hyväksyy suoraan heille kohdistetut mainokset, jotka perustuvat heistä itsestään kerättyihin henkilökohtaisiin tietoihin.
  • 57% ei hyväksy mitään mainontaa mikä perustuu heistä kerättyyn tietoon.
  • 26% ei hyväksy heidän tietojensa käyttöä poliittisten mainosten kohdentamisessa.
  • 6% ei tiedä mistä on kyse.

YouGov teki kyselyn helmikuussa 2021 Ranskassa ja Saksassa (yksityiskohtaiset tulokset löytyvät tästä). Vastauksia kertyi 2034. Saksassa on lainsäädännöllä taattu kansalaisille kattava yksityisyydensuoja, ja he ovat siitä varsin hyvin tietoisia. Myös EU on erittäin aktiivinen toimija edistäessään eurooppalaisten oikeuksia verkossa – ja sitä kautta myös muun maailman, kuten GDPR on osoittanut.

Kun ihmisiltä kysyttiin minkälainen tiedonkeruu sosiaalisessa mediassa oli heidän mielestään arveluttavaa, vastaukset osoittivat selkeästi, että nykymenettelyä ei hyväksytä:

  • 83% oli sitä mieltä, että sosiaalisen median palveluiden ei pitäisi lainkaan kohdentaa mainoksia henkilökohtaisten tietojen perusteella.
  • 80% piti vääränä menettelyä, jossa sosiaalisen median palvelut käyttävät muista ihmisistä kerättyä tietoa kohdistaessaan mainoksia.
  • 78% ei hyväksy sosiaalisen media palveluiden tapaa kerätä tietoa palvelun ulkopuolelta ja kohdistaa sen perusteella henkilökohtaisia mainoksia.
  • 75% ei hyväksy ihmisten verkkokäyttäytymiseen perustuvan tiedon käyttöä mainontaan.

Maailmanlaajuinen mainosliiketoiminta on muuttunut viimeisen 10 vuoden aikana lähes totaalisesti teknologialiiketoiminnaksi. Viisi suurta teknologiayhtiötä – Facebook, Google, Amazon, Bytedance (TikTok) ja AliBaba – kerää jo lähes puolet maailmanlaajuisesta mainostulosta. Ei ihme, että Google, Facebook ja muut vastaavat ovat niin sinnikkäitä henkilökohtaisten tietojen vakoilijoita.

Facebookin, Googlen ja Instagramin käytön voi lopettaa ja vaihtaa muihin vastaaviin palveluihin, joissa tiedonkeruuta voi itse hallita. Kaikkea tiedonkeruuta sekään ei lopeta, sillä ilmaiset appsit ja verkkopalvelut keräävät tietoja joka tapauksessa. Hyviä omien tietojen suojaamiskonsteja ovat esimerkiksi selainohjelmien valjastaminen määrättyihin tehtäviin ja mobiililaitteen ohjelmiston vaihtaminen tietoturvalliseen vaihtoehtoon.

Andalys.fi-sivuston artikkelissa on lisää tuloksia tutkimuksesta.