Metaverse on visio luontevasta vuorovaikutuksesta verkossa

kuva robynne hu
Kuva: Robynne Hu.

Facebook, Twitter, Instagram ja Youtube ovat olleet internetin käyttäjien keskeisiä välineitä viestimiseen ja viihteestä nauttimiseen jo pitkään. Internetissä mikään ei kuitenkaan pysy samanlaisena paikoillaan ikuisesti, jonka Facebookin perustaja Mark Zuckerberg erittäin selvästi ilmaisi puhuessaan metaverse-konseptin tärkeydestä. Se on hänelle niin tärkeä, että koko jättiyhtiön nimeksi vaihdettin Meta. Mistä metaversumissa on kyse (jos universe-sana on suomeksi universumi, niin ehkä metaverse on metaversumi)?

Annetaan ensin Facebookin määritellä mikä metaversumi on, sillä yhtiö on ilmoittanut nähneensä konseptissa internetin tulevaisuuden. Tästä puolestaan seuraa valtavat investoinnit metaversumin rakentamiseen myös Facebookin Euroopan toimipisteissä. Yhtiö selvästi tavoittelee uuden maailman johtopaikkaa alusta pitäen:

”Metaversumi on joukko virtuaalisia tiloja, joissa voit tehdä asioita ja kulkea muiden ihmisten kanssa, jotka eivät ole samassa fyysisessä tilassa kuin sinä. Voit viettää aikaa kavereiden kanssa, tehdä töitä, pelata, oppia, käydä ostoksilla, luoda jotain uutta, ja paljon muuta. Kyse ei välttämättä ole verkossa vietetyn ajan lisäämisestä, vaan tekemällä verkossa vietetystä ajasta hyödyllisempää.”

Metaversumin visiona on siis luoda visuaalinen verkossa elävä maailma, jonne ihmiset voivat astua sisään tietokoneen, mobiililaitteen tai siihen tarkoitetun laitteen avulla. He voivat tallustella siellä ostoskeskuksen käytävillä, kulkea kaduilla, tavata tuttuja ja mennä mukaan johonkin tapahtumaan lähtemättä kotoa. Ehkä joku kaveri tulee käymään kodissasi poistumatta omasta kodistaan.

an image depicting metaverse. by facebook.
Facebookin näkemys kavereiden tapaamisesta metaversumissa.

Verkossa toimivia keinotekoisia maailmoja on hyödynnetty jo vuosia esimerkiksi monen pelaajan peleissä. Pelaajat voivat koota joukkueita ja kilpailla toisia joukkueita vastaan, myydä hyödykkeitä, taistella, rakentaa, tai tehdä sitä mikä pelin idea milloinkin on. Jokainen pelikehittäjä on rakentanut oman maailmansa peliä varten. Osa peleistä vaatii määrätyn laitteen tai konsolin. Yhden pelin maailmasta ei voi hypätä toisen pelin maailmaan (vielä).

Jokainen omaa metaversumimaailmaansa luova kehittäjä – erityisesti Meta/Facebook – haluaa luoda juuri sen maailman, jossa kaikki maapallon ihmiset tulevaisuudessa viettävät aikaa. Kilpailu siitä kenen maailma vetää eniten puoleensa tulee olemaan kova. Meta/Facebook on tiedostanut tämän, ja kertonut tekevänsä jotain metaversumien yhteensopivuuden eteen. Itse en odota tästä paljoakaan, mutta sen sijaan avoimen lähdekoodin fediverse-palvelut, joista monet ovat sosiaalisen median yhteisöjä osaavat jo vaihtaa tietoa keskenään.

Virtuaalinen todellisuus (Virtual Reality, VR) ja täydennetty todellisuus (Augmented Reality, AR), jotka joskus niputetaan laajemmaksi Extended Reality -käsitteeksi, ovat teknologioita joilla metaversumia voi rakentaa. Toimivasta virtuaalisen todellisuuden sovelluksesta yksi esimerkki on Facebookin omistama Oculus. Täydennetty todellisuus on joillekin tuttu asia esimerkiksi navigointisovelluksista, jotka osaavat kertoa kadun, kauppojen ja patsaiden nimet kun suuntaat puhelimen kameran kohteeseen.

täydennetty todellisuus (ar) app puhelimessa.

Kuten uuden mahdollisuuden visiointivaiheen luonteeseen tapaa kuulua, myös metaversumin visio lupaa paljon hienoja mahdollisuuksia vuorovaikutukseen, työhön, opiskeluun ja elämän moniin vaiheisiin. Sosiaalisen median palveluiden vajaan 20 vuoden kehityskaarta tarkastellessa kuitenkin näkee selvästi miten suuret yritykset hyödyntävät ihmisiä niin kauan kun lainsäädäntö ei sitä kiellä. Pääsemmekö metaversumissa eroon henkilökohtaisiin tietoihin perustuvista mainoksista, roskapostista, vääristellyistä uutisista, tai meitä vakoilevista yrityksistä? Se on vaikeaa – varsinkin jos emme halua maksaa näistä verkkopalveluista, eikä yhteiskunnan sääntely pysy teknologian kehityksen perässä.

Avoimen lähdekoodin ohjelmistojen ja palveluiden parissa työskentelevät yhteisöt ja yritykset saattavat pitkällä tähtäimellä olla niitä tahoja, joita haluamme tuottamaan luotettavia metaversumimaailmoja. Avoimen lähdekoodin perustana on nimenomaan läpinäkyvyys: kuka tahansa voi katsoa mitä algoritmeja ja toimintoja koodissa on, ja asentaa ohjelman itselleen tutkittavaksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *