Yksi trendi on käytännössä varma myös vuonna 2022: digitaaliset mediatuotteet yleistyivät edelleen. Kirjat luetaan ja kuunnellaan yhä useammin sähköisinä, uutiset luetaan verkosta, musiikki kuunnellaan suoratoistopalveluista ja leffat katsellaan internetistä. Paljon muutakin on meneillään digitaalisen median maailmassa. Tässä muutama tärkeä trendi vuodelle 2022.
Vuoden 2022 mediatrendit on valittu Suomen markkinoita ja tilannetta ajatellen. Lähteinä ovat omien näkemysten lisäksi Big Think, Cloudfare, Kantar, Forbes ja Analytics Insight.
Sosiaalisen median palveluiden on vastattava ihmisten huoleen ja EU:n painostukseen käyttäjien tietosuojasta.
Tähän asti etenkin Facebook on vain kehittänyt alogritmejaan ja käyttäjien henkilökohtaisten tietojen keruumenetelmiään huolimatta toistuvista tietovuodoista ja ihmisten yksityisyydestä piittaamattomasta käytöksestä. Viimeistään EU:n Digital Market Act ja Digital Services Act todennäköisesti pakottaa suuretkin toimijat muuttamaan (edes jonkin verran) suhtautumistaan tiedonkeruuseen.
Valmistaudu kuulemaan metaversumi ja Web3 -käsitteistä paljon ja monenlaista hypetystä.
Facebook ei suinkaan ole ensimmäinen yhtiö, joka investoi metaversumin (tietokoneella luotuun maailmaan, jossa voi kulkea ja tavata kavereita näkyvinä hahmoina) tuotekehitykseen, sillä esimerkiksi Microsoft ja videopeliyhtiöt ovat tehneet sitä jo vuosia. Web3 puolestaan tarkoittaa montaa asiaa, kuten toivoa siitä, että internetin käyttäjät voisivat määrätä omien tietojensa kohtalosta ja palveluja, jotka toimivat hajautetulla periaatteella: käyttäjä näkee yhtenäisen palvelun, mutta todellisuudessa palvelu toimii usealla taholla.
Suoratoistopalveluista urheilun ja e-sportsin odotetaan kasvavan voimakkaimmin.
Suoratoistopalvelut, kuten Yle Areena, Spotify, Netflix ja äänikirjojen kuuntelupalvelut ovat löytäneet valtavasti asiakkaita viime vuosina. Enää ei välttämättä ladata digitaalisia tuotteita omille tietokoneille ja mobiililaitteille, vaan ne katsotaan ja kuunnellaan suoratoistona. Live-tapahtumat ovat teknisesti hyvin haasteellisia toteuttaa verkossa kun suuri joukko katsojia kytkeytyy samaan aikaan samaan mediavirtaan. Siitä huolimatta reaaliaikaisen urheilun ja e-sportsin suoratoiston odotetaan kasvavan reippaasti.
Kiinalaiset yhtiöt menestyvät myös verkkopalveluissa.
Vuonna 2021 tapahtui jotain hyvin poikkeuksellista internet-ajanlaskun alusta lähtien: kiinalainen verkkopalvelu on maailman eniten vierailtu sivusto. TikTok-videopalvelun kehittäjä kiinalainen Bytedance-yhtiö on tämän ihmeen aikaansaaja. Google on suositummuusjärjestyksessä toinen ja Facebook kolmas. Tämä on siis mitattu vierailujen lukumäärällä, ei käyttäjien määrällä. Aivan äskettäin tehdyn laajan testin mukaan kiinalaisten valmistajien puhelinten kamerat ovat kaikkein parhaita. TikTok vetää muita kiinalaisia verkkopalveluita mukanaan, joten todennäköisesti tulemme käyttämään muitakin aasialaisia palveluita piakkoin (Aliexpress-kaupassa moni on jo saattanut käydäkin).
Markkinointi ja mainonta löytää sinut verkon jokaisesta uudestakin kolkasta.
Mainostajat suunnittelevat investoivansa eniten digitaaliseen mainontaan videomuodossa, sosiaalisen median palveluihin ja tuotesijoitteluun influencer-henkilöiden avulla. Kyllä, näyttää vahvasti siltä, että influencer ei ole ohimenevä ilmiö. Toisaalla markkinoijat valmistautuvat jo mainontaan ja suoramarkkinointiin metaversumipalveluissa.
NFT-tekniikkaa sovelletaan taide- ja mediatuotteisiin.
NFT (Non-fungible token) on tekniikka, jolla jokin digitaalinen aineisto voidaan pakata ainutkertaiseksi tuotteeksi. Aika näyttää mihin suuntaan NFT kehittyy, sillä digitaalisten tuotteiden ainutkertaisuus on häilyvä käsite.
Verkossa on oltava entistä varovaisempi.
Kyberrikollisuus kasvaa ja voi hyvin. Alalla on runsaasti erittäin taitavia tekniikan ihmisiä, luovia ihmisiä keksimässä uusia rikoksia, ja psykologiaa osaavia ihmisiä luomassa otollisia tilanteita rikoksille uhreja manipuloimalla. Yhden tutkimuksen mukaan jopa 30% tietojen kalastelun kohteeksi sattuneista ihmisistä menee vipuun kun kalastelua jatketaan riittävän kauan.
Vielä lopuksi on hyvä todeta, että perinteinen mediamaailma ja uusi digitaalinen media eivät ole joko-tai vaihtoehtoja. Tästä esimerkkinä vuoden 2021 eniten myyty vinyylialbumi. Se oli Abba-yhtyeen Voyage. Iso musta kiekko myi pelkästään Britanniassa 40 000 kappaletta, joka ei ole paljon miljooniin Spotify ja Youtube kuuntelukertoihin verrattuna, mutta mukava ele levy-yhtiöltä 1970- ja 80-luvun musiikkifaneille. Samaan aikaan Abba kuitenkin tuotti näyttävän huipputeknologiaa hyödyntävän metaversumi-esityksen oikeine henkilöhahmoineen albumin laulusta.