Suoratoistopalvelujen pioneeri menetti katsojia ensimmäisen kerran 10 vuoteen

netflix kuvakaappaus v. 2011

Elokuvien ja televisiosarjojen suoratoistopalvelujen pioneeri Netflix on menettänyt enemmän katsojia kuin se on onnistunut saamaan uusia tilaajia vuoden 2022 ensimmäisen kolmen kuukauden aikana. Uutinen voidaan nostaa suorastaan historiallisiin mittasuhteisiin sillä suoratoistopalveluiden lyhyen olemassaolon aikana Netflixin asiakaskunta hupeni edellisen kerran 10 vuotta sitten.

Kaiken kaikkiaan Netflix-palvelulla on tällä hetkellä 220 miljoonaa tilaajaa ympäri maailmaa. Liikevaihto kasvoi 9.8% vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana. Siihen nähden viimeisen kolmen kuukauden saldo – 200 000 menetettyä asiakasta – ei paljoa paina, mutta tilanne on merkittävä koko digitaalisen median kannalta: mitä tapahtuu seuraavaksi?

Netflixin johto selosti ensimmäisen vuosineljänneksen tuloksen julkistuksen yhteydessä mistä 10 vuotta kestäneen kasvun taittuminen johtui. Kolme syytä nousi ylitse muiden: yhtiö nosti tilaushintoja Yhdysvalloissa ja Kanadassa, menettäen 600 000 tilaajaa. Toiseksi Venäjän liiketoiminnan lopetus tarkoitti 700 000 asiakkaan poistumista. Kolmas syy on monen maksullisen verkkopalvelun tuntema ongelma – maksetun tunnuksen jakaminen perheen tai kavereiden kesken.

Netflix velottaa 8 euroa kuukaudessa yhden käyttäjän tilistä, kun neljään saman aikaiseen katseluun oikeuttavasta perhepaketista joutuu maksamaan 18 euroa. Tunnusten jakaminen on siis houkutteleva vaihtoehto.

Suoratoistopalvelut tietävät ongelman, mutta esimerkiksi Netflixin johto kertoi kasvun tähän asti olleen niin reipasta, että he eivät siihen olleet puuttuneet. Yhtiö arvioi peräti 100 miljoonaa maksettua tunnusta käytettävän sopimusten vastaisesti usean talouden kesken.

On siis johdonmukaista, että yhtiö puuttuu tunnusten jakamiseen nyt tiukasti. Netflixin perustaja ja pääjohtaja Reed Hastings sanoikin yhtiön jo tekevän töitä tunnusten jakamisen estämiseksi.

Teknisesti siihen on monia mahdollisuuksia kuten internet-osoitteiden (IP-osoite) tarkkailu, laitteiden tunnistaminen, ja mahdollisesti myös ylimääräiset kirjautumisessa käytettävät tunnistuskoodit.

Toinen tapa miten Netflix aikoo hankkia lisää tilaajia on laskea edullisimman tilauspaketin hintaa. Sen yhtiö suunnittelee tekevänsä ottamalla mainoksia mukaan kuvavirtaan, ja saamalla siitä kompensaation halvalle hinnalle. Kilpailevat suoratoistopalvelut Disney, HBO ja Hulu ovat mainokset hyväksyneet omille kanavilleen jo aiemmin.

Toki olemme mainoksiin tottuneet, mutta verkkomainoksissa on yksi ongelma mitä muualla ei ole: mainokset ovat henkilökohtaisesti kohdennettuja. Tämä on seurausta verkkopalvelujen ahkerasta henkilö- ja käyttäytymistietojen keruusta ja ihmisten profiloinnista. Tietojen keruulta on melkoisen vaikea välttyä, mutta aina voi tehdä jotain ja vielä vähän enemmän.

Jos koko digitaalisen median tuote- ja palvelutoimintaa ajattelee, niin mainoksilla rahoitetaan joko osittain tai kokonaan mediatuotteita, kuten musiikkipalveluita, televisio-ohjelmia, elokuvia, uutisia ja ylipäätään suurta osaa verkkopalveluista.

Kirjat ovat edelleen poikkeus. Itse muistan kohdanneeni mainoksia Amazon Kindle -lukulaitteen ruudulla, mutta en e-kirjoissa, äänikirjoissa tai kirjakaupoissa (Amazonissa niitä kyllä on). Ehkä kirjatkin seuraavat muuta mediaa mainosten maailmaan ennemmin tai myöhemmin.