Ostatko seuraavaksi e-kirjan, äänikirjan vai NFT-kirjan?

koira lukee kirjaa, kuva: 2photo pots.
Kuva: 2photo pots.

Kirja-alalla on nyt tarjolla uusi tapa myydä tuotteita. Se saattaa pistää monen kustantajan miettimään koko liiketoiminnan syvintä olemusta, mutta voi myös houkutella alalle uusia riskirahalla aloittavia yrityksiä. Yhdistelemällä uusia digitaalisen median teknologioita on saatu aikaiseksi NFT, jonka avulla sähköisistä kirjoista voi tehdä arvokkaita esimerkiksi keräilytarkoitukseen sopivia teoksia.

Mikä NFT on?

Lyhenne NFT tulee englanninkielisestä termistä Non-Fungible Token (rahake, jota ei voi vaihtaa). NFT-rahakkeita voi kuitenkin ostaa ja myydä. Se suuri idea on, että jokainen NFT on yksilöity. Esimerkiksi yksittäisen valokuvan, Twitter-viestin tai sähköisen kirjan voi paketoida NFT:ksi. Näitä NFT-paketteja voi olla vain yksi tai jos esimerkiksi päätetään julkaista 50 kappaletta jotakin taideteosta, niin jokainen teos saa oman yksilöivän tunnuksen. NFT:t ovat digitaalisia tuotteita, jotka perustuvat lohkoketjuihin. Ketjut takaavat julkaistujen teosten aitouden.

Uusi liiketoimintamahdollisuus?

Uuden digitaalisen teknologian avulla toteutettava liiketoiminta-ajatus lähtee siitä, että yhtä tuotetta myydään mahdollisimman vähän. Kun myytävää on vähän, mutta ne ovat riittävän houkuttelevia, niistä voi tehdä keräilytuotteita. Yhden myytävän kappaleen hinta voi silloin nousta hyvinkin korkealle. NFT-teknologia pitää huolen siitä, että jokainen kappale on aito ja yksilöity teos määrätystä julkaisuerästä.

Tämä konsepti on luonnollisesti aivan päinvastainen mitä media-alalla perinteisesti tavoitellaan: jokaista kirjaa, elokuvaa, lehteä ja musiikkialbumia pyritään myymään mahdollisimman monta kappaletta.

Miten sähköisiä kirjoja voi paketoida uusiksi NFT-tuotteiksi?

Frankfurtin kirjamessut jakaa Creatokia-yrityksen laatimaa White Paper -dokumenttia, missä kuvataan NFT-teknologian avulla tehtyjä kirjapaketteja. Siinä ajatuksena on tehdä NFT-tuotteista erilaisia kuin mahdollisesti saatavilla olevista e-kirjoista tai äänikirjoista esimerkiksi lisäämällä tuotepakettiin aineistoa tai varioimalla sisältöä.

Creatokian sivulla voi käydä katsomassa minkälaisia NFT-kirjatuotteita on jo tarjolla. Jos haluaa olla ensimmäisten NFT-teknologiaan perustuvien kirjojen omistajien joukossa, niin niitä on nyt mahdollista ostaa.

creatokia kauppa nft-kirjoille
Creatokia-verkkokauppa NFT-kirjoille.

Kirjojen ystävää voi kiinnostaa uusi aineisto

Kirjojen ystävää NFT-kirjat voivat kiinnostaa esimerkiksi fanituotteina, jotka sisältävät uutta aineistoa.

Keräilijöitä puolestaan voi kiinnostaa rajattu sarjanumeroitu digitaalinen painos jostakin teoksesta, jolle kenties kertyy arvoa ajan myötä.

Kirjailijan on hyvä varautua tulevaisuuteen

Kirjailija saattaa pohtia tekijänoikeuksiaan ja rojaltejaan jos kustantaja päättää investoida hänen kirjansa pohjalta tehtyyn NFT-tuotteeseen ja sen markkinointiin. Tuliko sopimuksessa luovutettua oikeudet myös kaikkiin tuleviin uuden teknologian julkaisuihin, vai sovitaanko ne ja NFT-teokset erikseen?


NFT-teknologian pioneerit suunnittelevat kirjoja, jotka sisältävät monenlaista lisäaineistoa, jotta tuote saadaan houkuttelevaksi. Voisiko NFT-teknologiaa käyttää Ilkka Remeksen seuraavan kirjan julkaisussa, josta odotetaan suurta menestystä, ja tavoitteena on myydä sitä kymmeniätuhansia kappaleita? Teknisesti kyllä, mutta järkevämpää on julkaista se normaalina painotuotteena ja sähköisenä kirjana koska NFT ei tuo tuotteeseen lisäarvoa, vaan lisää tekemistä. Se suuri ero NFT:n ja muun formaatin välillä on yksilöinnissä: NFT-tuotteet voidaan yksilöidä ja varmistaa että toista saman tunnuksen tuotetta ei ole. Se johtaa erilaiseen ansaintamalliin kuin muissa formaateissa.

Joka tapauksessa, olemme vasta alkutaipaleella digitaalisten tuotteiden kehityksessä. Miten kauan NFT-tuotteet elävät on hyvä kysymys, mutta sisällöt kestävät ajan kulumisen ja formaattien kehityksen huomattavasti paremmin.