Kirjavideot kiinnostavat Tiktok-palvelussa, joka onkin jo avannut kirjakaupan

tiktok #booktok kirjavideoita
Kirjavideoita Tiktokissa.

Ihmisten omiin video-otoksiin perustuvan uuden sosiaalisen median palvelun nostaminen maailmanlaajuiseen suosioon ei 2020-luvulla ole helppoa, mutta Tiktok on siinä onnistunut. Erityisesti lyhyistä puhelimilla kuvatuista hauskoista videoista tunnettu palvelu kasvaa lujaa, vaikka sen ei kuitenkaan odoteta saavuttavan Youtuben suosion tasoa vuoteen 2026 mennessä. Kirjat ovat Tiktokissa paljon keskustelua keräävä puheenaihe. Niin paljon, että avainsana #booktok tunnetaan myös kirjailijoiden, kustantajien ja kirjakauppojen piirissä.

Tiktok on Britanniassa tehnyt sopimuksia kustantajien ja kirjakauppojen kanssa, jotka mahdollistavat kirjojen ostamisen Tiktok-videota katsellessa. Tällä hetkellä HarperCollins UK, WH Smith, Bloomsbury ja bookshop.org ovat mukana tässä uudessa kirjojen myyntitoiminnassa. Tiktokin Britannian johtaja uskoo muiden kirja-alan toimijoiden haluavan mukaan. Vielä ei ole tietoa Tiktokin kirjamyyntiaikeista muissa maissa.

Kirjat eivät ole ainoa tuoteryhmä mitä videopalvelussa on kaupan. Myös vaatteita, elektroniikkaa, kauneustuotteita, tuoretuotteita ja pakasteita voi ostaa.

Tiktok arvioi kirjavideoiden tunnuksena käytettävän #booktok videoiden keränneen 90 miljardia katselukertaa.

Videopalveluiden suurin toimija, Googlen omistama Youtube herätti jo vuosia sitten kirja-alan huomion kun palvelun käyttäjät merkitsivät kirja-aiheisia otoksiaan #booktube-tunnisteella. Youtube ei silloin lähtenyt kirjavideoiden suosiolla hakemaan uutta liiketoimintaa – ehkä kirjojen ystäviä liittyi palveluun uusina käyttäjinä ja se riitti.

Tiktok sen sijaan hakee aktiivisesti lisätuloa fyysisten tuotteiden myynnistä, joihin palvelussa katseltavat videot ohjaavat ostoksille. Käyttäjille ilmainen palvelu tekee toki rahaa mainoksilla ja käyttäjiltä kerättyjen tietojen myynnillä. Tiktokin käyttöehdoissa kerrotaan yhtiön käytännössä keräävän kaiken tiedon käyttäjistään mitä saatavissa on, mukaan lukien näppäinpainallusten rytmi ja missä järjestyksessä asioita valitsee. Yhtiö kertoo hankkivansa käyttäjiä koskevia tietoja myös ulkopuolisilta tahoilta ja yhdistelevänsä niitä ja itse kerättyjä tietoja.