Digitaalisen median trendit vuoteen 2026: luvassa yllättäviäkin muutoksia

virtuaalinen todellisuus kuvitusta. Kuva xresch.
Kuva xresch.

Digitaalinen media, sosiaalinen media ja niihin liittyvät palvelut ja laitteet nappaavat päivittäisestä elämästämme yhä suuremman ajan ja keventävät pankkitiliämme yhä enemmän mikäli alan konsulttien kokoaman laajan raportin näkemys toteutuu. Samaan aikaan sijoittajien luottamus sellaisten yhtiöiden kuten Meta (Faceboook) ja Twitter kasvuun hiipuu ja visiot sosiaalisen median kuihtumisesta heräävät henkiin. Kuten konsulttien raporttikin esittää, todennäköisempää on, että media muuttaa muotoaan.

Activate Technology and Media Outlook 2023 -raportin (Teknologian ja median näkymät 2023) on koonnut Activate Consulting, joka on media- ja teknologiayhtiöiden konsultointiin erikoistunut yritys.

Laajasta digitaalisen median liiketoiminnan, markkinoiden, palveluiden ja kehityssuuntien tietoaineistosta valikoituu 11 trendiä vuoteen 2026. Seuraavassa niiden lyhyet kuvaukset.

Ajankäyttö
Pandemian aikana oltiin kotona enemmän, jolloin myös aikaa kulutettiin enemmän median parissa. Lähes tunti enemmän aikaa medialle päivittäin on jäänyt tavaksi myös pandemian jälkeen. Tämä tarkoittaa media-alalle isoa voittoa kun vapaa-ajan rahankäytöstä päätetään.

Video
Tiktok ja suoratoistopalvelut ovat muutosvoimia, jotka ajavat liikkuvan kuvan katsojat pois perinteisten televisiolähetysten äärestä verkkopalveluihin. Tiktokin odotetaan saavan suosiota myös hakukoneena, viestintävälineenä ja verkkokauppana. Suorotoistopalveluiden investoinnit omiin sisältöihin kasvavat.

Metaversumi
Virtuaalinen maailma, metaversumi, on monelle videopelien harrastajalle tuttu asia sillä monet pelit rakentuvat keksityn maailman ja siellä toimivien pelaajien hahmojen varaan. Activate Consulting monen muun konsultin tavoin pitää metaversumin suuren luokan kehitystä varmana, ja kehottaa yrityksiä investoimaan siihen. Pelit ovat osoittaneet olevansa erinomaisia metaversumiin sopivia sovelluksia, mutta muitakin sovelluksia tarvitaan metaversumin nousulle suureen suosioon.
Audio: vaikka perinteisen radion osuus musiikin ja puheen kuuntelusta pienenee, markkina kasvaa podcastien ja musiikin suoratoistopalveluiden mukana. Tiktokin odotetaan ottavan suuren roolin myös musiikin kuuntelusta (kuten Youtubessa musiikkivideoina).

Liikunta ja hyvinvointi
Pandemian aikana liikuntaa mittaavien rannekkeiden ja kellojen suosio hyppäsi kasvuun. Laitteiden tietoa keräävät ja analysoivat sovellukset ja palvelut kehittyvät niiden mukana. Kasvun ennakoidaan jatkuvan hyvänä, jossa yhtenä kasvupolkuna on metaversumin tarjoamat mahdollisuudet yhteisöllisyyteen.

Super users (super-käyttäjät)
Super-käyttäjät ovat edelläkävijöitä uusien teknologioiden soveltamisessa. Tämän ryhmän huomiota luonnollisesti kaikki uusien palveluiden ja teknologioiden markkinoijat tavoittelevat, joten heillä on merkittävä rooli mikä tuote ja palvelu menestyy.

NFT (Non-Fungible Token, rahake)
Alun kovan hype-vaiheen jälkeen NFT:n todennäköisin sovelluskohde tulee olemaan digitaaliset keräilytuotteet.

Urheilu ja vedonlyönti
Suorien urheilutapahtumien seuraaminen on siirtymässä suoratoistopalveluihin. Vedonlyönnin odotetaan kasvavan sen mukana uusiin katsojaryhmiin.

Pelaaminen ja e-sports
Monet sukupolvet ovat jo kasvaneet pelien mukana, joten sekä satunnaisia että tosiharrastajaryhmiä on monia. Pelien harrastajista odotetaan metaversumi ensimmäisiä vakituisia käyttäjiä.

Verkkokauppa
Digitaalisen median tuotteet ovat jo verkossa, mutta kaiken kaikkiaan myös fyysisten tuotteiden verkkokauppa kasvaa edelleen. Myös arvokkaiden tuotteiden kuten autojen, jalokivien ja huonekalujen kaupankäynnin odotetaan siirtyvän verkkoon.

Teknologia- ja media-alan liikevaihto
Ennustejakson loppuun asti vuoteen 2026 on nähtävissä vahvaa kasvua.

Vahva usko Tiktokiin (ja yleensä verkon videopalveluihin), metaversumiin, audiotuotteisiin ja liikunta/terveystuotteisiin nousevat raporttiin kerätyn aineiston perusteella jossain määrin yllätystekijöiksi. Tiktokin suosion kasvu on vahvaa mutta silti sen ei odoteta ohittavan Youtubea 2026 mennessä. Tiktokin merkitys on suurempi toiminnoissa, joita muissa videopalveluissa ei ole tai ei käytetä, kuten viestintä, verkkokauppa ja hakukone. Metaversumiin investoi jo niin moni yhtiö Meta/Facebookin lisäksi, että joku niistä löytää kultasuonen ja ihmisten hyväksynnän. Audio on viime vuosien kirjamarkkinoiden pelastaja, podcastit ovat avanneet uuden julkaisu- ja ansaintamahdollisuuden ja musiikkipalvelut tuovat uuden ja vanhan musiikin kaikille. Älykellot ja rannekkeet ovat osoittautuneet menestystuotteiksi, joista on hyötyä monella tavalla, usein terveyteen ja hyvinvointiin liittyen.

Poimitaan joitakin erityisen mielenkiintoisia yksityiskohtia laajasta aineistosta.

Kotitaloudet käyttävät mediaan ja teknologiaan enemmän rahaa kuin esimerkiksi vaatteisiin tai matkailuun. Ainoastaan ruoka ja kodin tarvikkeet nielevät enemmän euroja kuin media ja teknologia.

kotitalouksien rahan käyttö kategoriat
Lähde Activate Consulting.

Aikuisen ihmisen päivään mahtuu keskimäärin 13 tuntia media-aikaa. Miten se on mahdollista kun pitäisi nukkua ja käydä töissä? Selitys on, että osa median kulutuksesta tapahtuu samaan aikaan kun tehdään jotain muuta.

consumer activities daily hours
Lähde Activate Consulting.

Konsultit uskovat kaiken digitaalisen toiminnan siirtyvän metaversumiin. Ehkä niin, esimerkiksi deittailu voi siellä toimia kuten myös yhteisöjen yhteydenpito. Mutta menisitkö metaversumiin kuuntelemaan musiikkia tai lukemaan kirjaa?

metaversumin mahdollisia sovelluksia
Lähde Activate Consulting.