Kirjojen myynti kulkee Suomessa tasaisesti, mutta sähköiset kirjat ovat kirimässä painettujen ohi

suomen kirjamyynti 2018-2022, kustannusyhdistys

Sähköiset kirjat ovat myyntiluvuissa lähes saavuttaneet painettujen kirjojen etumatkan vuoden 2022 aikana. Eroa vielä on painettujen kirjojen hyväksi (veroton nettomyynti 76,7 miljoonaa euroa), sillä äänikirjojen ja e-kirjojen yhteenlaskettu myynti oli 66 miljoonaa euroa. Mikäli laskevaan painettujen kirjojen trendikäppyrään ja nousevaan sähköisten kirjojen trendiin on luottaminen, vuonna 2023 kirjaformaattien suosion järjestys voi vaihtua.

Suomessa Kustannusyhdistys kokoaa tilastoja lähinnä suurten ja keskisuurten kirjakustantajien myyntiluvuista. Neljännesvuosittain julkaistavat trendejä osoittavat tilastot saadaan nopeasti tutkittavaksi, kun puolestaan kattavat vuositilastot antavat tarkemman tilannekuvan minkälainen ja muotoinen kirjallisuus Suomessa myy. Tämän artikkelin luvut perustuvat tammikuussa 2023 julkaistuun vuoden 2022 neljännesvuositilastoihin.

Tilastoista voi kaivella monenlaisia yksityiskohtia, kuten sellaisen, että painettujen kirjojen lukijat suosivat toisenlaisia genrejä kuin sähköisten kirjojen lukijat ja kuuntelijat (oppikirjoja tässä ole mukana).

  • Painettujen kirjojen euroissa mitattu suurin genre on tietokirjallisuus. Toiseksi suurin on kaunokirjallisuus ja kolmantena lasten- ja nuortenkirjat.
  • Sähköisten kirjojen suosituin formaatti on äänikirja. Niiden myynti on moninkertainen ladattaviin e-kirjoihin verrattuna. Suosituin äänikirjojen genre on kaunokirjallisuus. Toisena ammattilliset digikirjastot ja kolmantena tietokirjat.
  • E-kirjojen suosituin genre on kaunokirjallisuus, toisena tietokirjat ja kolmantena lasten- ja nuorten kirjat.

Miten tässä näin kävi?

Katsotaan vuoden 2019 neljännesvuositilastoja jos sieltä löytyisi vihjeitä mitä kirjamarkkinoilla on tapahtunut. 2019 siksi, sillä se oli tavallinen vuosi ilman erityisiä liikkumisrajoituksia tai tietoa uudesta maailmanlaajuisesta tartuntataudista.

  • Sähköisten kirjojen kokonaismyynti euroina vuonna 2019 oli 34 miljoonaa euroa, kun se vuonna 2022 kasvoi lähes kaksinkertaiseksi 66 miljoonaan euroon.
  • Painettujen kirjojen myynti euroina vuonna 2019 oli 81 miljoonaa euroa ja 76,7 vuonna 2022.

Kirjamarkkinoilla siis ainoastaan sähköiset tuotteet ovat onnistuneet kasvattamaan myyntiä viimeisen kolmen vuoden aikana.

  • Äänikirjojen osuus vuoden 2019 digitaalisesta myyynnistä oli noin kolmannes, 11 miljoonaa euroa. Vuonna 2022 äänikirjat myivät reilusti kolminkertaisesti, 38,9 miljoonan euron edestä.
  • Vuodesta 2019 vuoteen 2022 ladattavien e-kirjojen myynti kaksinkertaistui 6,1 miljoonaan euroon.

Tällä hetkellä Suomen kirjamarkkinoiden moottori, joka pitää kokonaismyynnin edelleen tasaisena ja kasvattaa sähköisten kirjojen osuutta kokonaismyynnistä ovat siis äänikirjat. Tässä artikkelissa äänikirjojen tulevaisuudesta enemmän.

Mikä äänikirjojen suosion kehityksen takana on?

Lähes kaikki äänikirjamyynti on kertynyt kuunteluajasta. Kirjojen kuuntelusta pitävät ihmiset maksavat kuukausimaksua suoratoistopalveluun, kuten Storytel, Bookbeat tai Elisa Kirja, ja kuuntelevat tilauksensa mukaisen määrän äänikirjoja. Suoratoistopalvelu tilittää rojalteja tekijöille ja kustantajille kuunnelluista kirjoista.

Luettavien e-kirjojen myyntitulosta noin kaksi kolmannesta on kertynyt suoratoistopalveluista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *