Sosiaalisen median palveluissa on viime aikoina kiihtynyt kehitystrendi, joka vaikuttaa niiden tulevaisuuteen ja siihen miten me käyttäjät jatkossa osallistumme verkkoyhteisöihin – jos osallistumme. Moni suuri ja suosittu palvelu testaa jo käytännössä tai suunnittelee ottavansa käyttöön kuukausimaksun. Ilman maksua ei jatkossa kaikkiin palveluihin pääse lainkaan, kun puolestaan toinen palvelu lupaa tarjota maksua vastaan kaiken toiminnallisuuden, mutta ilman mainoksia. Mihin sosiaalinen media on menossa?
Sosiaalisen median jättiyhtiö Meta, joka omistaa Facebookin ja Instagramin suunnittelee noin 13 euron kuukausimaksua eurooppalaisille käyttäjille. Rahalla saisi Facebookin tai Instagramin ilman henkilökohtaisiin tietoihin perustuvia kohdennettuja mainoksia. Taustalla on EU:n GDPR-lakiin perustuva vaatimus, että jokaiselta käyttäjiltä tulee olla yksiselitteinen suostumus tietojen keruuseen, joilla mainosten kohdennusta ohjataan. Facebook on tähän asti kerännyt palvelun käytöstä ja ylipäätään internetissä liikkumisesta käyttäjien tietoja ilman lupaa.
EU:n painostuksesta Facebook on siis muuttamassa tapojaan, josta yksi ilmenemismuoto on Facebookin ja Instagramin maksullinen vaihtoehto. Facebookin perustaja Mark Zuckerberg on aina kuitenkin halunnut pitää palvelun ilmaisena, joten toinen muutos on todennäköisesti ilmaiseen palveluun tuleva varmistuskysymys eurooppalaisille käyttäjille, jossa pyydetään lupaa hänen seuraamiseen verkossa ja laajaan tietojen keruuseen.
Samaan aikaan runsaasti uusia katsojia keräävä videopalvelu Tiktok on ilmoittanut jo kokeilevansa yhdellä rajatulla alueella palvelun maksullista vaihtoehtoa. Maksamalla 4,99 dollaria kuukaudessa Tiktokin käyttäjä pääsee eroon mainoksista.
Aikaisemmin ilmainen Twitter-viestipalvelu on muuttunut monella tavalla Elon Muskin ostettua palvelun itselleen. Nimi on nykyään X (ainakin toistaiseksi, sillä saman nimisiä yrityksiä on olemassa, ja asia on menossa oikeuteen) ja joitakin palvelun yksittäisiä ominaisuuksia voi hyödyntää vain maksamalla 8 dollaria kuukaudessa. X:n omistaja on myös ilmoittanut suunnitelmasta laittaa palvelu kaikille käyttäjille maksulliseksi ennen kaikkea automaattisten roskaviestien lähettäjien heittämiseksi ulos palvelusta.
Miten maailman biljoonat sosiaalisen median käyttäjät tulevat maksuihin suhtautumaan? Maksavatko he vai pysyttelevät ilmaisissa palveluissa? Android Authority julkaisi uutisen Tiktokin maksullisesta kokeilusta, ja kysyi samalla lukijoilta olisivatko he valmiita maksamaan. Alla tulos kun vastauksia oli kertynyt vajaan vuorokauden ajan.
Maksaisitko saadaksesi Tiktokin ilman mainoksia? (153 vastausta Android Authority -sivustolla)
- 63% En, minun puolestani sosiaalisessa mediassa saa olla mainoksia.
- 21% Kyllä, maksan kertamaksun päästäkseni mainoksista eroon.
- 16% Kyllä, maksan kuukausittain pitääkseni mainokset poissa.
Uskon Mark Zuckerbergin olevan oikeassa ja valtaosan ihmisistä valitsevan ilmaisen vaihtoehdon. Tämän vaihtoehdon haittoja tavallisen käyttäjän kuitenkin on heti hankala nähdä. Henkilökohtaisten tietojen luovuttaminen ja seurannan salliminen verkossa harvoin tuottaa ongelmia välittömästi, sillä tietoja hyödynnetään vuosia ja vuosikymmeniä, ja rikolliset pääsevät niihin käsiksi – jos pääsevät – todennäköisesti vasta jonkin ajan kuluttua. X-viestintäpalvelu puolestaan voi olla piakkoin kaikille maksullinen, joten osa ihmisistä hakeutuu muihin ilmaisiin palveluihin, kuten Mastodoniin.
Hyvällä menestyksellä Euroopan kansalaisten tietosuojaa ja yksityisyyttä internet-jättejä vastaan puolustanut juristien yhdistys Noyb otti vahvasti kantaa Metan suunnitelmiin avata maksullinen palvelu ilman mainoksia. Noybin mielestä Metan palvelujen tietojenkeruu rikkoo ihmisten perusoikeuksia, eikä käyttäjiä pitäisi pakottaa maksamaan siitä, että heidän oikeuksiaan kunnioitetaan. Noyb siis olettaa, että Meta lopettaa niiden käyttäjien jatkuvan automaattisen seurannan ja henkilökohtaisten tietojen keruun kun he maksavat palvelun käytöstä. Onko todella näin?
Tässä vaiheessa maksullisten sosiaalisen median palveluiden yksityiskohtia ei ole tiedossa. Se tiedetään, että esimerkiksi Meta suunnittelee luopuvansa henkilökohtaisesti kohdennettujen mainosten näyttämisestä maksaville käyttäjille. Se ei varsinkaan Metan kohdalla välttämättä tarkoita tietojen keruun lopettamista. Tämä on spekulaatiota, mutta yhtiö voisi edelleen kerätä yksityisiä tietoja, tallettaa ne tietokantoihinsa, mutta jättää tietojen hyödyntämisen omissa mainoksissaan niin kauan kun käyttäjä maksaa kuukausitilausta. Tällainen salaliittoteorialta vaikuttava Facebookin toimintatapa tulee kuitenkin nopeasti selväksi The New York Timesin journalistien kirjassa An Ugly Truth – Inside Facebook’s Battle for Domination. Monen monta kertaa yhtiön pian 20 vuotisen historian aikana käyttäjien henkilökohtainen data on se kultamuna, jonka määrän jatkuva kasvattaminen uudella datalla on aina etusijalla kun valintoja ylimmässä johdossa tehdään.
Joka tapauksessa, EU on saanut suuret (yhdysvaltalaiset ja kiinalaisen) sosiaalisen median palvelut kuuntelemaan ja kunnioittamaan joitakin eurooppalaisia perusarvoja ainakin jonkin verran sillä Metan kokoisen yhtiön investointi Facebook- ja Instagram-palveluiden toiminnan muutokseen on helposti miljoonia dollareita. Se tuskin lopettaa tai edes vähentää käyttäjien tietojen keruuta, mutta jostain on tässäkin liikkeelle lähdettävä.