Britit uskovat musiikki-CD:n katoavan viidessä vuodessa

CD-levy on ollut musiikkialan menestystarina. Kun CD musiikkibisneksen vastuksesta huolimatta 1980-luvulla saatiin standardoitua ja CD-soitinten hinnat laskivat tavallisten musiikinkuuntelijoiden ulottuville, CD-levy vei koko alan isompien rahavirtojen ääreen. Kaikki alalla olikin hyvin kunnes opiskelija nimeltä Shawn Fanning avasi Napster-palvelun nettiin, joka helpotti ilmaisten MP3-kappaleiden löytämistä verkosta. Koko 2000-luvun musiikkibisnes onkin ihmetellyt mikseivät ihmiset osta CD-levyjä yhtä paljon kuin ennen, vaan lataavat netistä MP3-musiikkia.

CD-levyjä kuitenkin myydään yhä vaikka MP3-musiikkia myyviä kauppoja on jo Suomessakin. Miten kauan CD-levyjä sitten myydään? Viisi vuotta, väittävät brittiläiset musiikinkuuntelijat.

Yli puolet (56%) kyselytutkimukseen vastanneista uskoi CD-levyn katoavan kaupoista vuoteen 2015 mennessä. Kaksi kolmasosaa kertoi ostaneensa (siis ostaneen, ei vain ladanneen), digitaalisen musiikkikappaleen viimeisen kuuden kuukauden aikana.

DVD-elokuvien päivät ovat tämän kyselyn mukaan myös luetut. 67% vastanneista uskoi DVD-levyjen häviävän maisemasta kymmenessä vuodessa, vuoteen 2020 mennessä. Elokuvien latauksen ja suoratoiston uskottiin olevan vallitseva tapa katsoa elokuvat.

Kyselytutkimuksen musiikin ostotavoista teki alennuskuponkeja kaupitteleva nettipalvelu. C-kasetit eivät ole hävinneet mihinkään ja vinyylilevyjä ostetaan ja myydään, joten on vaikea uskoa CD-levyjen kokonaan häviävän maan päältä. Todennäköisesti CD-levyä kuitenkin odottaa sama kohtalo kuin vinyyliäkin; siitä tulee harvojen harrastajien arvostama tuote. Suuret massat hankkivat musiikkinsa latauspalveluista ja yhä enemmän Spotify-palvelun tyyppisistä nettijukebokseista.

Categories Yleinen