Suunnilleen 20 vuoden ajan elämäämme on rikastuttanut sosiaalinen media, jota hyödynnetään yhtä lailla ajanvietteeseen, uutisten jakamiseen kuin valheellisen tiedon levittämiseenkin. Facebook ja Instagram saattavat tulla monelle mieleen kun pohditaan mikä on suosituin palvelu Suomessa, mutta kumpikin niistä menettää käyttäjiä, ja ykkösenä onkin viestipalvelu.
Reuters instituutti julkaisi äskettäin Uutismedia verkossa 2024 (Digital News Report) raportin, jossa tutkittiin 50 maassa ihmisten tapoja seurata uutisia. Kaikkia maita käsittelevä raportti löytyy tästä, ja Suomea koskevat tulokset ovat katsottavissa tästä. Poimin tähän muutaman huomion Suomen raportin sosiaalisen median löydöksistä.
Sosiaalisen media jättiläinen Facebook on nyt Suomessa löytänyt voittajansa. WhatsApp-viestipalvelu on ohittanut Facebookin viikottaisten kävijöiden määrällä mitattuna. Mark Zuckerbergin johtama Meta-teknologiayhtiö sattuu sopivasti omistamaan myös Whatsappin, Instagramin ja Facebook Messengerin, joten saman suuryhtiön kassaan tulot kilahtavat.
Kymmenen suosituinta sosiaalisen median palvelua Suomessa 2024:
- WhatsApp: 72 % suomalaisista verkkokäyttäjistä oli mukana Whatsapp-palvelussa
- Facebook 65 %
- YouTube 63 %
- Instagram 46 %
- Facebook Messenger 31%
- Tiktok 21%
- X (aiemmin Twitter) 15 %
- Snapchat 15%
- Pinterest 15%
- LinkedIn 12 %
Kymmenen suosituimman palvelun joukossa on vain yksi, joka on kerännyt lisää käyttäjiä. Kaikki muut palvelut ovat onnistuneet suunnilleen pitämään käyttäjänsä tai ovat niitä menettäneet. Kasvukäyrällä on ainoastaan Tiktok-videopalvelu. Sen suora kilpailija Youtube on menettänyt katsojia, mutta myös Instagram on vuotanut käyttäjiä Tiktokille. Kotimainen keskustelufoorumi Suomi24 on sijalla 11, ja sen käyttäjämäärä on laskusuunnassa.
Toinen selkeä menestyjä Reutersin mediatutkimuksen mukaan on podcast-mediaformaatti. Podcast-ohjelmat tavoittavat Suomessa jo 34 prosenttia kansalaisista, joten se on jo merkittävä media. Ajallisesti podcastien kasvu osuu samaan kohtaan kuin äänikirjojen suosion kasvu. Podcasteja kuuntelevat kaiken ikäiset ihmiset, mutta varsinkin alle 35 vuotiaat ovat ottaneet ne omiin puhelimiinsa ja tableteihinsa kuunneltaviksi. Suosituin ohjelmatyyppi on johonkin erityisaiheeseen keskittyvä podcast, kuten talous, historia, tekniikka, ruoka tai muu vastaava.
Ostin viikonloppuna kioskilta sunnuntain Helsingin Sanomat -lehden. Edellisestä ostokerrasta saattaa olla 10 vuotta aikaa, joten koin muutamia yllätyksiä. Lehti on kutistunut niin kokonsa kuin sivumääränsä suhteen huomattavasti. Sunnuntain lehteä aikaisemmin lihottaneet asunto- ja työpaikkailmoitukset olivat kadonneet kokonaan. Mainoksia ylipäätään oli vähemmän. Hyviä, asiallisia raportteja oli kuitenkin edelleen luettavaksi.
Sanomalehteä selaamalla tulee siis selväksi, että melkoinen osa rahasta ja tulovirrasta on siirtynyt muualle. Painettu media on nyt uutislähteenä samalla suosion tasolla radion kanssa, kumpikin kerää Suomessa viisi prosenttia kuulijoita ja lukijoita.