Yhtiö, jonka nimestä tuli internetissä tehtäviä hakuja kuvaava verbi – googlettaa – on oikeudessa Yhdysvalloissa todettu monopoliasemaansa väärinkäyttäväksi yritykseksi. Googlen emoyhtiö Alphabet on jo muutaman vuoden yrittänyt todistella kilpailevansa reilusti hakukoneiden ja tekstimainosten markkinoilla, mutta yhtiön syylliseksi julistanut tuomari löi pöytään lähes 300 sivua perusteluja ja todisteita monopoliasemasta ja kilpailun estämisestä.
Keskeiset asiat, jotka johtivat tuomioon ovat Googlen 90 prosentin markkinaosuus kaikista verkkohauista, ja 95 prosenttia erityisesti mobiililaitteilla tehtävistä hauista. Alphabet-konserni käytännössä elää mainostuloilla sillä 77% tuloista tuli mainonnasta. Yksi monopoliasemaa turvaavista keinoista on ollut yksinoikeuden ostaminen. Pelkästään vuonna 2021 Google maksoi yhteensä 26 miljardia dollaria muille yhtiöille, kuten Apple, Mozilla (Firefox), ja monille puhelinvalmistajille saadakseen niiden laitteissa ja verkkoselaimissa yksinoikeuden hakutoimintoon.
Toimenpiteet, joilla Googlen asemaa ja käytöstä nimenomaan verkkohakutoiminnoissa ja tekstimainonnassa muutetaan kilpailun sallivaksi ovat vielä päättämättä. Kun muistaa, että Alphabet omistaa hakukoneen lisäksi myös Youtube-videopalvelun, Android-käyttöjärjestelmän mikä pyörittää valtaosaa maailman puhelimista, Chrome-verkkoselaimen, ja paljon muita erittäin suosittuja palveluja ovat monenlaiset arvelut konsernin pilkkomisesta osiin aina jättisakkoihin ja muihin toimenpiteisiin esillä. Odotettavissa on pitkä taistelu yhtiön kohtalosta, joka alkaa lähikuukausina.
Kävipä ratkaisun kanssa miten tahansa, Googlen tuotteet ja palvelut tuskin häviävät internetistä. Ne voivat kuitenkin muuttua, Google voi päättää poistaa joitakin tuotteita (samalla kun se kehittää uusia), eikä jatkossa yksi ja sama hakukone putkahda aina joka paikasta esiin kun hakunappulaa puhelimessa tai tietokoneessa painaa.
Nyt onkin hyvä hetki pohtia onko itse kukin liian riippuvainen Googlen palveluista? Mitä tapahtuu jos Gmail sulkee kaikki postilaatikkonsa, Chrome verkkoselain katoaa mustaan aukkoon, tai Googlen hakukenttää ei löydykään enää puhelimesta?
Mitä tavallinen googlettaja voi tehdä kun Googlen palveluista on aika siirtyä turvallisempiin vaihtoehtoihin?
Tietoturvasta ja omien yksityisten tietojen vuotamisesta Googlelle (ja muille internet-jäteille) huolestuneet netin käyttäjät ovat ratkaisseet tämän asian jo vuosia sitten. Elämä on täysin mahdollista – ja aivan yhtä viihtyisää ja tuottavaa – ilman Googlea, sillä hyviä vaihtoehtoja on olemassa kun vain on niistä tietoa.
Hyviä hakukoneita, jotka pitävät tekemäsi haut omana tietonaan, eivätkä jakele niitä muiden henkilökohtaisten tietojen mukana mainostajille ovat esimerkiksi:
- Startpage.com
- Ecosia.org
- Qwant.com
- Search.Brave.com
- Searx.org
Lisää tietoa hakukoneista parin vuoden takaisessa artikkelissa.
Mainoksia puhelimen ja tietokoneen ruudulle verkossa tyrkyttävät moni muukin kuin Google. Mainosten huomattavaan vähentämiseen voi vaikuttaa ottamalla käyttöön tietoturvallisen verkkoselaimen ja asentamalla siihen mainosten ja tietojen keruun estävän lisäosan.
Hyviä verkkoselaimia, joissa tietoturva ja henkilökohtaisten tietojen käsittely ovat kunnolla hoidettuja – toisin kuin Googlen Chrome-selaimessa – ovat esimerkiksi:
- Brave
- Vivaldi
- Firefox (Firefox-selaimen avoimesta lähdekoodista on myös kehitetty monta tietoturvan huomioivaa sovellusta, kuten Librewolf, Waterfox ja Zen Browser)
Selainten asetuksista on hyvä tarkastaa, että omien tietojen käsittely on kohdallaan. Lisäksi plugin/extension lisäosat, kuten Privacy Badger ja Ublock Origin estävät tehokkaasti mainoksia ja omien tietojen keräämistä ja päätymistä henkilötietojen markkinoille.