Demand Media uskoo keksineensä varman tavan tehdä rahaa digitaalisilla sisällöillä

Uutisten lukeminen ja katselu käy mukavasti ja nopeasti netissä, puhumattakaan siitä miten helppoa on löytää läjäpäin viihdettä verkosta. Nämä ovatkin netin suosituinta materiaalia. Tämän viikon kolme suosituinta suomalaista nettisivustoa olivat Iltalehti, Ilta-Sanomat ja MTV3. Silti monet yritykset valittavat miten vaikea suuriakaan kävijämääriä on muuttaa rahaksi. Yhdysvalloissa Demand Media usko keksineensä tavan tehdä digitaalisilla sisällöillä rahaa ja se on täsmälleen päinvastainen kuin suositumpien sivustojen toimintamalli.
Demand Media-yhtiön toimintamalli
Demand Media on uudenlainen tuotantoyhtiö, joka poikkeavalla toimintatavallaan on herättänyt voimakkaita reaktioita niin perinteisen median kuin digitaalisen median ammattilaisten parissa. Demand Media ei arvaile mikä yleisöä voisi kiinnostaa, vaan se tutkii mihin ongelmiin yleisö etsii apua ja tuottaa näihin tarpeisiin vastauksia. Yksinkertaista – ja mahdollista vain hakukoneiden aikakautena.

Käytännössä yhtiöllä on toimittajia, jotka seuraavat hakukoneiden eniten käytetyistä hakusanoista mihin ongelmiin ihmiset hakevat vastauksia Internetistä. Tuhansia freelance-kirjoittajia ja kuvaajia sisältävän verkostonsa avulla toimittajat pyytävät nopeasti verkostosta jotakuta tuottamaan joko parin minuutin videon tai lyhyen noin 300 sanan artikkelin vastaukseksi ihmisiä vaivaaviin todellisiin arkipäivän pulmiin. Artikkelit ja videot laitetaan joko yhtiön omille sivustoille, kuten eHow.com, Livestrong.com, Cracked.com (yli miljoona tykkääjää Facebookissa), Trails.com ja GolfLink.com tai esimerkiksi YouTubeen. Demand Median johtaja Steven Kydd kertoi Lontoossa yhtiönsä olevan suurin yksittäinen YouTube-sisältöjen tuottaja.

Vuonna 2010 New Yorkin pörssiin listautunut Demand Media saavutti 250 miljoonan dollarin liikevaihdon samana vuonna ja onnistui pääsemään nollatulokseen. Steven Kydd oli tulevaisuuden suhteen positiivinen, sillä hän oli varma siitä mikä yrityksen menestyksen salaisuus taloudellisesti oli. Demand Media keskittyi tuottamaan sisältöä, joka on ajatonta. Käytännön ongelmiin apua tarjoavat artikkelit ja videot elävät verkossa pitkään ja myös tuottavat pitkään mainosdollareita. Niiden vastakohtana Kydd mainitsi TV- ja elokuvaviihteen, uutiset ja musiikin, jotka elävät vain hetken.

Demand Median liiketoimintamallissa on yhtymäkohtia Chris Andersonin mallintamaan pitkä häntä-teoriaan (Long Tail). Se perustuu ajatukseen, että alalla kuin alalla on hyvin pieni joukko hittituotteita, joista valtaosa myyntiä koostuu. Suuri joukko heikosti myyviä tuotteita ei välttämättä ole täydellisesti epäonnistunut, vaan pikemminkin ne ovat hitaasti myyviä tuotteita (pitkä häntä).

Mallin toteutumisen edellytys on, että hitaasti myyviä tuotteita on ylipäätään saatavilla. Näinhän ei kivijalkakaupassa tilan puutteen vuoksi voi olla, mutta verkkokaupassa on mahdollista myydä valtavaa valikoimaa varsinkin digitaalisia tuotteita. Demand Median Steven Kydd odottikin sisältöjensä myyvän hyvin ajan mittaan, sillä sisällöt eivät vanhene nopeasti ja ajan kuluessa on todennäköistä että ihmiset suosittelevat niitä toisilleen verkossa.

Steven Kydd Demand media

Categories Yleinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *