Maailman suurimman verkkokaupan e-kirjamyynnin menestyksen salaisuus

Maailman suurin verkkokauppa Amazon myy monenlaisia tuotteita, kuten kirjoja, elektroniikkaa, vaatteita, puutarhatarvikkeita, leluja, viihdesisältöjä ja autotarvikkeita. 1990-luvun loppupuolella Amazon loi menestyksensä painettujen kirjojen myynnillä. Nyt yhtiö on suurempien asioiden kimpussa: se on muuttamassa satoja vuosia vanhaa kirjallisuuskulttuuria ja kirjoilla käytävää kauppaa. Amazon nimittäin ilmoitti e-kirjojen myynnin ohittaneen painettujen kirjojen myynnin huhtikuun alussa 2011.

Sigmatek EBKT-101MReader S600 e-kirjojen lukulaiteVue Smartreader e-kirjojen lukulaiteSamsung Galaxy Tab 10.1

Maailman suurin verkkokauppa myi jokaista 100 painettua kirjaa kohti 105 e-kirjaa. Mukaan on laskettu niin pehmeäkantiset kuin kovakantisetkin kirjat, mutta ei lainkaan ilmaisia e-kirjoja. Amazonin e-kirjavalikoima ylittää vielä vuoden 2011 aikana miljoonan nimikkeen rajan, sillä verkkokaupan elektronisista kirjahyllyistä löytyy jo 950 000 digitaalista tuotetta.

E-kirjojen hulppeat myyntiluvut koskevat nimenomaan USA:n Amazon.com-kauppaa josta suomalaisetkin voivat ostaa e-kirjoja. Amazonilla on verkkokauppoja monessa muussakin maassa, mutta toistaiseksi Yhdysvaltojen lisäksi vain Britannian Amazon.co.uk-kauppa myy e-kirjoja. Sielläkin e-kirjat ovat haluttua luettavaa, sillä digitaalisten tuotteiden myynti on jo ohittanut kovakantisten kirjojen myynnin. Britannian Amazon on myynyt e-kirjoja vasta vuoden ajan.

Suomesta katsoen Amazonin kirjamyynnin painopisteen muutos painetuista nimikkeistä vain kolmessa ja puolessa vuodessa e-kirjoihin on lähes käsittämätöntä. Miten se on mahdollista ja vaikuttaako se todella kirjallisuuteen kulttuurina ja taloudellisena toimintana?

Amazon Kindle lukuohjelma

Amazonin e-kirjamyynnin menestyksen salaisuus

Amazon onnistui e-kirjojen kaupassa kahdesta syystä: yhtiö loi e-kirjojen ostamista ja lukemista varten helppokäyttöisen järjestelmän ja suurena yhtiönä se onnistui lisensoimaan kustantajilta valtavan valikoiman nimikkeitä edulliseen hintaan.

Amazon teki valtavan investoinnin ja otti samalla valtavan riskin rakentaessaan e-kirjoja varten kokonaan uuden jakelujärjestelmän. Yhtiö meni niin pitkälle, että se suunnitteli, valmisti ja markkinoi oman e-kirjojen lukulaitteen. Amazon Kindle-laitteella voi ostaa ja ladata kirjoja suoraan kaupasta ja lukea teokset tarkalta E-ink näytöltä. Sen lisäksi Amazonin e-kirjoja voi ostaa ja lukea PC:llä, iPad-tabletilla ja älypuhelimilla kunhan niihin vain asentaa ilmaisen lukuohjelman.

Hintojen suhteen todellisuus muuttui hyvinkin nopeasti sen jälkeen kun yhtiö oli luonut mielikuvan edullisista e-kirjoista. Amazonin myymistä e-kirjoista moni on nyt jo kalliimpi kuin painettu kirja. Olen itsekin ostanut muutaman dollarin painettua teosta kalliimman e-kirjan yksinkertaisesti siksi, että olen saanut e-kirjan heti luettavaksi.

Amazonin menestys e-kirjoissa muuttaa kirjallisuutta. Yhtiö on pioneeri, suunnannäyttäjä, joka esimerkillään vaikuttaa koko teollisuudenalan tulevaisuuteen. Yksikään alan toimija ei voi jättää e-kirjoja huomiotta. Digitaaliseen mediaan on joko lähdettävä tosissaan mukaan tai keskityttävä marginaaliseen liiketoimintaan perinteisen kirjallisuuden parissa.

Esimerkkejä muista suunnannäyttäjistä ovat Apple, joka iTunes-järjestelmällään teki digitaalisesta musiikista laillisen ja menestyvän bisneksen ja Netflix, joka on tehnyt elokuvien vuokraamisesta Internetissä laillisen ja hyvin menestyvän bisneksen.

Painetut kirjat eivät häviä mihinkään. Kuten Amazon edelläkävijänä osoittaa, tulevaisuus on kuitenkin digitaalisessa mediassa. Suuret liiketoimintaan liittyvät investoinnit tehdään nyt ja jatkossa aina tulevaisuuteen, ei menneisyyteen. Siksi myös kirjallisuus kehittyy digitaalisena mediana, ei painettuna mediana.