Tulot konserteista ja äänitemyynnin laskun taittuminen valopilkkuja musiikkibisneksessä

Musiikissa liiketoiminta koostuu pääasiassa kahdesta lähteestä: äänitemyynnistä ja konserteista. Napster-verkkopalvelusta alkanut 10 vuotta jatkunut äänitemyynnin alamäki jatkuu yhä, mutta Yhdysvalloissa pohjakosketus saattaa olla jo takana. Samoin konserteissa. Maailmanlaajuinen mittari kertoo konserttitulojen kasvaneen.

Vuoden 2011 kuuden ensimmäisen kuukauden aikana maailmanlaajuiset konserttitulot lisääntyivät 11,2% edellisen vuoden samaan ajanjaksoon verrattuna. Pollstarin mukaan puolen vuoden aikana konserteista kertyi 1,65 miljardia dollaria.

Yhtenä selityksenä pidetään U2:n kiertuetta, joka kerännyt täysiä stadioneita yleisöä. Yhtye pystyy keräämään konserttituloa kaksi kertaa enemmän kuin seuraavaksi suosituin konsertoiva artisti Roger Waters.

10 eniten konserttituloja kerännyttä artistia vuoden 2011 ensimmäisen puoliskon aikana olivat:
U2 ($164 miljoonaa)
Roger Waters ($97.9 )
Bon Jovi ($92.1)
Lady Gaga ($65.3)
Usher ($62.2)
Kylie Minogue ($52.1)
Kenny Chesney ($46.7)
Andre Rieu ($46)
Elton John ($44.6)
Taylor Swift ($42.9).

Kymmenen vuotta CD-myynnin surkeutta ihmetelleet saivat pienen valon pilkahduksen epätoivoonsa, sillä Yhdysvaltain äänitemyynti on kasvanut yhden prosentin vuoden 2011 kuuden ensimmäisen kuukauden aikana. Yksi prosentti suuntaan tai toiseen on niin pieni muutos, että kuohuviinipulloa ei sen vuoksi kannata avata, mutta musiikin liiketoiminnalle tärkeä viesti onkin se, että myynti ei laske.

Koko 2000-luvun laskenut CD-myynti alkaa hiljalleen korvautua digitaalisella medialla, lähinnä MP3-kappaleilla ja rojaltituloilla verkkojukebokseista kuten Spotify. Nielsen SoundScan laskee Yhdysvaltojen albumimyynnin kappaleina kasvaneen yhden prosentin 155 miljoonaan albumiin ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Digitaalisten albumien myynti kasvoi 19 prosenttia 50 miljoonaan. Digitaalisessa muodossa myyty äänite on siis jo kolmanneksen Yhdysvaltain musiikkibisneksestä.

Saman tyyppinen tilanne on itse asiassa ollut Englannin markkinoilla jo jonkin aikaa: kappalemääräinen myynti on pysynyt tasaisena, mutta liikevaihto on edelleen laskenut.