Tablet-laitteiden omistajat käyttävät rahaa myös digitaalisiin sisältöihin

Markkinatutkimusyhtiö Nielsen on kysellyt Britanniassa, Italiassa, Saksassa ja Yhdysvalloissa tablet-laitteiden omistajilta ostavatko he digitaalisia sisältötuotteita katsellakseen tai kuunnellakseen viihdettä tai asiaa. Vastaus oli: kyllä, tableteihin ostetaan innokkaasti varsinkin musiikkia, kirjoja ja elokuvia. Ero eurooppalaisen ja amerikkalaisen käyttökulttuurin välillä on kuitenkin yllättävän suuri: amerikkalaiset laittavat dollareita viihteeseen ja eurooppalaiset euroja uutisiin.

Nielsen, tablet, media
Lähde: Nielsen
.

62% yhdysvaltalaisista tabletien omistajista osti musiikkia laitteeseensa. 20% italialaisista teki samoin, 19% briteistä ja 9% saksalaisista tablet-omistajista.

Myös e-kirjojen ostaminen on vilkasta USA:ssa. Peräti 58% amerikkalaisista tablet-laitteen omistajista osti e-kirjoja. 26% italialaisista, 10% briteistä ja 7% saksalaisista osti e-kirjoja tabletilla luettavaksi.

Ero amerikkalaisen ja eurooppalaisen digitaalisen median kulutuksen välillä on niin suuri, että se vaatii selityksen. Yksi selitys on markkinoiden kypsyys. Pohjois-Amerikassa ollaan digitaalisen median markkinoilla vuosi-kaksi Eurooppaa edellä.

Pohjois-Amerikassa kaikenlaisen digitaalisen sisällön tarjonta sekä ladattavina tuotteina että verkkoyhteyden yli kulutettuna on runsainta. Varsinkin monet perinteiset mediatalot pitävät vieläkin itsepintaisesti kiinni perinteisistä maantieteellisistä rajoista, eivätkä salli digitaalisten tuotteiden ostamista Yhdysvaltojen ulkopuolelta. Raha ei kelpaa, jos se tulee väärästä maasta. Joka tapauksessa, digitaalisten sisältötuotteiden tarjonta esimerkiksi Amazon-, Apple-, Barnes&Noble- ja Google-verkkokaupoissa on erinomainen.

Toinen tekijä, joka saa amerikkalaisen mediakuluttajan käyttämään herkemmin rahaa digitaalisiin tuotteisiin on käyttömukavuus ja ostamisen helppous. Pohjois-Amerikasta on löytynyt riskirahaa esimerkiksi sellaisiin uuden median palveluihin kuin Hulu (TV-sarjat ja myös elokuvia) ja Netflix (elokuvat ja myös TV-sarjoja). Näiden palveluiden luominen on vaatinut vähintään kymmenien miljoonien dollarien investoinnit. Suurella Pohjois-Amerikan markkinalla investointi on kannattanut – kumpikin palveluista tekee voittoa.

Positiivinen viesti mediataloille on, että digitaalisia tuotteita ostetaan, kunhan tarjonta on riittävää ja ostaminen helppoa.

Categories Yleinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *