500 000 koululaista Yhdysvalloissa aloittaa uuden lukuvuoden uudenlaisten oppikirjojen parissa. Techbooks-nimellä kulkevat oppikirjat sisältävät tekstin ja kuvien lisäksi videomateriaalia, vuorovaikutteisia elementtejä ja ladattaa lisämateriaali. Kyseessä on sähköinen oppimateriaali, jossa erikoista on myös aineiston tuottaja: TV-yhtiö Discovery Channel.
Discovery Communications -yhtiön pääjohtaja David M. Zaslav perustelee korporaation laajenemista oppikirjakustantajaksi: ”Tämä on meille täydellinen malli. Opetuksellinen aineisto on ydinosaamistamme, eikä meillä – toisin kuin perinteisillä oppikirjakustantajilla – ole sellaista vanhaa painolastia, että meidän pitäisi puolustaa kuolevaa liiketoimintaa.”
Discovery Education -yksikössä työskentelee jo 200 työntekijää jalostamassa uutta oppimateriaalia. Myös teknologiaa kehitetään: kaikki aineisto tuotetaan verkosta käytettäväksi (niin sanotuksi pilvipalveluksi) mahdollisimman monille laitetyypeille, kuten tableteille ja tietokoneille.
TV-yhtiön kustantamaa Techbook-oppimateriaalia jo käyttänyt seitsemännen luokan opettaja on pitänyt sähköisistä oppikirjoista: ”Olen ollut opettaja jo 30 vuotta, joten ei ollut helppoa luopua joistakin perinteisistä opetustavoista. Mutta pidän Techbookista todella paljon. Oppilaat ovat keskittyneitä ja voivat työskennellä joko itsekseen tai yhdessä.”
Discovery Channel ei ole ainoa TV-yhtiö, joka hakee liiketoiminnan kasvua digitaalisen oppimateriaalin tuottamisesta. NBC Universal tekee uutisaineistostaan oppimateriaalia tietokantaan, johon koulut voivat ostaa pääsyoikeuden.
Yksi maailman suurimpia lehtikustantajia News Corp on myös haistanut bisnesmahdollisuuden perinteisen oppikirjan kohdatessa median murroksen. News Corp -yhtiön operatiivinen johtaja Chase Carey uskoo digitaalisen teknologian murtavan koko perinteisen kustannustoiminnan. Yhtiö on sijoittanut 100 miljoonaa dollaria oppimateriaalia tuottavaan Amplify-yhtiöön.
New York Times raportoi TV- ja lehtiyhtiöiden hakeutumisesta oppikirjabisnekseen.