Vuonna 2012 ilmestynyt Erkki Leppäsen kirja Kuluttajat vaativat plaseboa herätti nopeasti paitsi mielenkiintoa markkinointi-ihmisten keskuudessa, myös kiihdytti joidenkin sen arvioijen tunteita. Kirjan perusväittämä on, että ostopäätöksiä tehdessään kuluttajat ovat tunteidensa vietävissä. Jälkikäteen päätöksille haetaan järkiperusteita, mutta mielikuvat, odotukset, maailmankuva ja kokemukset pohjimmiltaan ohjaavat kuluttajien päätöksentekoa. Luomalla tuotteelle tai palvelulle plasebovaikutus, kuluttajat saavat rahoilleen ja ennen kaikkea tunteilleen enemmän vastiketta.
’Placebo Is for Real – How to apply the placebo effect to consumer marketing’ on Erkki Leppäsen samasta aiheesta – plasebovaikutuksen hyödyntämisestä kuluttajamarkkinoinnissa – englanniksi kirjoittama kirja. Kirja on saatavilla johtavista kansainvälisistä ja kotimaisista kirjakaupoista.