Eivätkö markkinoijat olekaan valehtelijoita, Erkki Leppänen?

Erkki Leppänen on kokenut markkinoinnin ja myynnin ammattilainen, joka on kouluttanut satoja uusia ammattilaisia alalle. Hän on myös kirjoittanut useita markkinointia käsitteleviä kirjoja, joita on julkaistu sekä suomeksi että englanniksi. Kysyimme Erkiltä vinkkejä sekä kirjoittamiseen että mitä aiheesta kiinnostuneiden kannattaisi lukea.

Kirjoitat myynti- ja markkinointiaiheisia tietokirjoja, kuten Markkinointi on tarinankerrontaa ja Kuluttajat vaativat plaseboa. Mikä on saanut sinut kiinnostumaan nimenomaan markkinoinnista?
Opiskellessani yliopistossa Yhdysvalloissa professori Robert Hampton oli markkinoinnin opettajanani. Hänen luennoillaan innostuin markkinoinnista, eikä innostus ole vieläkään sammunut, pikemminkin päinvastoin. Markkinointi on todella kiehtovaa.

Miten löysit kirjoitustyylisi ja miten olet kehittänyt kirjoittamisessa vaadittavaa työprosessia?
Työprosessi on muuttunut vuosien varrella enemmän ammattimaiseen suuntaan. Kaikki turha on jäänyt pois ja keskityn vain olennaiseen. Se edellyttää, että osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista.

Nykyisin käytän entistä enemmän aikaa mielenkiintoisen markkinoinnin aihealueen löytämiseen. Kun se on löytynyt, pyrin löytämään asian ytimen kyseisestä aihealueesta, perehdyn laadukkaaseen lähdemateriaaliin ja laadin kirjan sisällysluettelon ytimen ympärille. Etenen siis deduktiivisesti, suuremmasta kokonaisuudesta kohti pienempiä yksityiskohtia. Perehtyminen tekstinkäsittelyohjelmien kaikkiin ominaisuuksiin on ollut myös osa työprosessin kehittämistä.

Mitä muuta olet kirjoittanut?
Olen kirjoittanut pro gradu -tutkielman markkinoinnista. Lisäksi opiskeluaikoinani Yhdysvalloissa kirjoitin artikkeleita yliopiston opiskelijalehteen (The Collegian). Osallistun myös mielelläni markkinointiaiheisten blogien keskusteluihin.

Mitkä ovat viisi parasta lukemaasi tietokirjaa?

1. Seth Godin: All Marketers Are Liars
Tämä on erittäin mielenkiintoinen kirja. Seth Godin selvittää havainnollisesti ja mielenkiintoisesti tarinankerronnan merkitystä markkinoinnissa. Kuluttajat kertovat itselleen tarinoita, ja sitten uskovat itse näihin tarinoihinsa.

Kirjassa ei itse asiassa ole ollenkaan kyse markkinoijien valehtelemisesta, vaan kirjassa korostetaan markkinoijan autenttisuuden merkitystä. Godinin mukaan ihmiset ovat aina kommunikoineet tarinankerronnan keinoin.

2. Carl Richards: The Behavior Gap: Simple Ways to Stop Doing Dumb Things with Money
Kirjailija on onnistunut pelkistetysti ja kuvioilla havainnollistaen selvittämään sijoittajien käyttäytymistä osakemarkkinoilla. Kirjassa analysoidaan myös rahan osuutta onnellisuuteen ja sen tavoitteluun.

3. Dan Ariely: Predictably Irrational
Kirjassa kuvataan onnistuneesti ihmisten irrationaalista puolta ja miten irrationaalista käyttäytymistä kyetään ennustamaan ja hyödyntämään markkinoinnissa. Kirjassa selvitetään myös myönteisten odotusten vaikutusta tuotteiden ja palvelujen käyttökokemuksiin.

4. Daniel H. Pink: To Sell Is Human
Kirjailijan mukaan kaikki ihmiset ovat myyjiä. Tavalla tai toisella ihmiset esimerkiksi myyvät toisille omia ideoitaan tai suostuttelevat muita ihmisiä. Kirjassa käsitellään selkeästi eri suostuttelumenetelmiä ja myyntistrategioita ammattimyyjille. Kirjassa käsitellään myös tieteellisiä tutkimuksia esitettyjen asioiden tueksi ja tarjotaan runsaasti esimerkkejä eri myynti- ja suostuttelutilanteista.

5. B. Joseph Pine II and James H. Gilmore: The Experience Economy
Joseph Pine II ja James H. Gilmore kirjoittavat uudesta tavasta tuottaa asiakastyytyväisyyttä. Kokemusten ja elämysten tuottaminen asiakkaille on tärkeintä. Kirjailijoiden mukaan kokemukset ja elämykset varsinkin usean ihmisen yhdessä kokemina aikaansaavat enemmän mielihyvää kuin pelkkä tuotteiden ostaminen ja käyttäminen. Tämä kirja ohjaa mainiosti kohti uutta tapaa ajatella markkinoinnista.
Erkki Leppänen
Mitä voimme odottaa sinulta tulevaisuudessa?
Lukijat voivat odottaa miellyttäviä lukuelämyksiä kiinnostavista markkinoinnin osa-alueista. E-kirjojen kehityksen kulkiessa mahdollisesti kohti multimediateoksia haluaisin itse olla siinä kehityksessä mukana. E-kirjat tarjoavat valtavasti uusia mahdollisuuksia.

Tarkoituksenani on myös vastata lukijoiden kysymyksiin ja kommentteihin. Tätä tarkoitusta varten minulla on e-mail -osoite: theplacebobusiness@gmail.com. Ottakaa yhteyttä!