Kirjojen hinnoittelu on yleensä suoraviivaista: kustantaja myy kirjan jollakin hinnalla kauppiaalle, joka lisää siihen oman katteensa ja verot. Vasta kirjan maksettuaan ja luettuaan asiakas tietää oliko se hintansa arvoinen. Kirjakauppa Scribl on luonut aivan uuden mallin kirjojen hinnoitteluun: teoksen suosio määrää hinnan.
Scribl kutsuu hinnoittelumalliaan joukkohinnoitteluksi (CrowdPricing, CP). Toimintaperiaate on seuraava. Kirjailija – oletetaan hänen olevan tuntematon suurelle yleisölle – laittaa kirjansa myyntiin. Teoksen hinta on alussa 0 dollaria. Sitä mukaa kun kirjaa ladataan, sen hinta nousee. Todella suositun kirjan hinta nousee normaalien bestseller-kirjojen hintatasolle. Kun latausmäärät vähenevät, hintakin laskee.
Lukijat määrittelevät hinnan epäsuorasti latausmäärien kautta, sillä varsinaisen hinnan asettaa Scribl-kaupan kehittämä algoritmi.
Scribl on vasta aloittanut toimintansa. Kirjat ovat kaunokirjallisuutta.